dinsdag 5 januari 2010

Tip voor TV West: Leidse Iconen en Vak ZZ

Twee weken geveld door de Mexicaanse griep had ik ruim de tijd om televisie te kijken - ook naar TV West. In Leiden wordt de televisieomroep gezien als 'Haags'. Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat er enige miljoenen provinciegeld naar de omroep gaan. Eerder schreef ik dat de directeur en hoofdredacteur in het Leidsch Dagblad de kritiek op hun programmering afdeden met 'elke gemeente voelt zich altijd tekort gedaan, je doet het nooit goed' en 'uit Den Haag komt nu eenmaal veel nieuws'.

Uitgebalanceerd
Nadere bestudering vanuit bed van de programma's heeft me geleerd dat het probleem van het Den Haag-imago waarschijnlijk niet zozeer zit bij de algemene nieuwsprogramma's. Het blijkt dat TV West Nieuws best een aardige balans heeft in in aandacht tussen de verschillende gemeentes. Ook cultuur/uitprogramma Kek doet zijn best om de regio als geheel in beeld te brengen. Hoewel ik erbij blijf dat de West Nieuws-redactie wel heel veel belangrijk Leids nieuws laat liggen. In het jaaroverzicht 2009 slechts twee Leidse onderwerpen (Rijnlandroute en Rijngouwelijn) van de 37 items.

Haagse tyconen en iconen
Het probleem zit 'm in de rest van de programmering. 'Daar bij de Haagse toren', over Haagse liedjes. 'Haagse tyconen' over Haagse ondernemers. 'Haagse iconen' over markante Hagenaars. Het 'Verkeersjournaal' dat uitsluitend over Den Haag gaat. 'Vak W', dat wekelijks het wel en vooral wee bezingt van ADO Den Haag. De eerste regiocomedy uit .... Den Haag. Etcetera.

Leidse tyconen en iconen
Nu Den Haag een paar jaar de volle aandacht heeft gehad, stel ik voor om een tijdje Leiden bovenmatig veel aandacht te geven. Hierbij mijn alternatieve programmering:

Vak ZZ - over Z&Z Leiden, basketbal van de bovenste plank, dat wél klinkende resultaten te melden heeft;
Daar bij de Blauwpoortsbrug - Rubberen Robbie, de Zangeres Zonder Naam, Leidse Kees, de Leidse Sleutels, 'van Leiden zal ik me nooit laten scheiden', 'Leiden stad van mijn hart';
Leidse iconen - jullie bellen Armin van Buren, wij regelen de Leidse topwetenschappers en stier Herman;
Leidse tyconen - Menno Smitsloo, Mariëtte Barnhoorn, Herman van de Velde, Dinko Valerio - vertel maar wie je hebben wilt;
Verkeersjournaal - we leveren graag de input, de Willem de Zwijgerlaan en de Dellaertweg leveren dagelijks vers nieuws op.

Het Verkeersjournaal is trouwens mijn favoriete programma op TV West. Ik was totaal van slag toen Kirsten van Dissel aankondigde dat ze er twee weken niet zou zijn vanwege de feestdagen.

Get Flash to see this player.

Geen opmerkingen: