maandag 18 januari 2010

De P.C. Hooftstraat van Leiden is in Oegstgeest

'Dante, Marie-Claire, meekomen! We gaan naar Annabeth.' Aldus worden twee in Gaastra Sails en McGregor gestoken kinderen door moeder-in-vol-ornaat meegetrokken van de goochelaar voor Het Beleg van Oegstgeest. Even later zitten ze in een Mercedes SUV, die stationair ronkt op de De Kempenaerstraat, met daarachter een onrustige Porsche Cayenne. En weer even later word ik bijna door die Porsche van mijn fiets afgereden als ik me met boodschappentas voorop en een wiebelende Gijs achterop schrap zet tegen de ijzige wind.

Duur-duurder-duurst
Zie hier het tafereel dat zich op zaterdagmiddag voltrekt op de straat die steeds meer weg heeft van de sjieke Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Steeds meer winkels-voor-gewone-mensen vertrekken en worden opgevolgd door winkels in de categorie duur-duurder-duurst. De gemeente helpt een handje mee. Afgelopen zaterdag was de opening van de vernieuwde inrichting van de Kempenaerstraat, die met de ene ingang grenst aan de Leidse Hout, en met de ander aan de Rhijngeesterstraatweg. Met als belangrijkste nieuwe attractie uiteraard keurig geschoren vakken Taxus Baccata.

Kassabonnetje controleren
Ernie van Reijmersdal, Pauw (2x), Manor House, Van Mei, Vivano, Il-Elle, Ombre et Soleil, Eurochic, Carrington: wat namen van de sjieke winkels die hier gevestigd zijn. Veel mode, maar ook drie bakkers, een slager, een groentenboer, twee makelaars, drie drogisterijen, een dierenwinkel, een bloemenwinkel, een boekenwinkel, twee kappers, een apotheek, een schoonheidssalon, vier woonwinkels. Niet allemáál duur, maar je moet wel extra oppassen dat je portemonnee niet leeg is voor je er erg in hebt. Voor het eerst in tig jaar heb ik thuis een kassabonnetje bekeken om te kijken of het klopte. En het klopte: ik betaalde 26 euro voor een paar borrelhapjes bij de groentewinkel. Ik rekende uit dat elke hap olijf en gevulde peper ongeveer een euro moest hebben gekost. Wauw!

Binnenstad
De Kempenaerstraat trekt niet alleen klandizie uit het sjieke Oegstgeest. Ook uit Leiden kom je veel klanten tegen, en niet alleen uit de aangrenzende Raadsherenbuurt. Wat in Leiden maar niet van de grond komt, lukt hier wel: een bijna perfecte clustering van winkels, een compleet aanbod van winkels, én gratis parkeren voor de deur. Er is steeds minder reden om je naar de Leidse binnenstad te begeven om te winkelen, behalve dan de markt en het feit dat de binnenstad veel mooier is en het publiek minder bekakt. Hoe langer het duurt voordat het winkelgebied in Leiden wat échte impulsen krijgt, hoe groter de kans dat je de Leidenaren definitief verloren hebt aan Oegstgeest en andere omliggende winkelcentra.

Naast de schoenen
Het lijkt misschien of ik het vreselijk vind op de De Kempenaerstraat, maar dat is niet zo. Ik kom er twee à drie keer per week voor de boodschappen en ik kom er graag. Favorieten zijn de bakker, de kaaskraam, de boekwinkel en De Tombe, meest gefrequenteerd is de Albert Heijn. Wat ik wél naar vind zijn mensen die te veel naast hun schoenen lopen en net doen alsof de straat en de winkels van hen zijn. Maar in een goede bui, zoals afgelopen zaterdag, is het eerder vermakelijk dan naar. Echt, als je Jort Kelder's 'Bij ons in de P.C.' een leuk televisieprogramma vond, dan is een zaterdagmiddag De Kempenaerstraat 'live' nog veel leuker.

1 opmerking:

Redactie Kempenaerstraat.nl zei

Leuke blog! We hebben er op onze website aandacht aan besteed. Een kleine correctie: de winkel van Ernie van Reijmersdal is na faillisement onlangs gesloten.