dinsdag 9 december 2008

Leiden loopt achterop als winkelstad

Maastricht is de beste winkelstad van Nederland. Leiden staat één na laatste op de lijst van in totaal 28 grote steden die net in de Consumentengids is gepubliceerd (december 2008). Het goede nieuws is dat Leiden nog altijd een ruim voldoende scoort: 7,2. Het slechte nieuws is dat de Leidse binnenstad alleen Tilburg achter zich weet.

Vijfduizend consumenten vulden de enquête in. Alleen op 'sfeer en uitstraling van de binnenstad' scoort Leiden gemiddeld (7,6, 13e plaats). Maar dat is eerder ondanks dan dankzij de winkels. De sfeer en uitstraling van winkels wordt met een 7,2 beoordeeld, de vijfde plaats van onder. Variatie in winkels scoort nog lager (7,3, één na laatste). Gebrek aan parkeergelegenheid is ook een traditioneel probleem (5,6, net voor Utrecht en Amsterdam). En -opvallend- de kwaliteit van de horeca in het winkelgebied komt er met een 7,2 bekaaid vanaf, vijfde van onder.

Conferentie Binnenstad
Hoe kan dat beter? Dat was één van de vragen op de Conferentie Binnenstad van een paar weken geleden, georganiseerd door de gemeente Leiden. Daar zaten zo'n beetje alle belangrijke investeerders uit Nederland bij elkaar. 'Leiden, daar moet je als investeerder niet wezen', hoorde ik als reactie van de meesten. Men was ook eensgezind in de oplossing: je moet de binnenstad beter kunnen bereiken per auto, je auto vervolgens vlot kunnen parkeren, er moeten meer grote (> 1000 m2) winkelunits op A-locaties komen, die trekken vanzelf kleinere winkels aan, en de inrichting moet anders - de Haarlemmerstraat is bijvoorbeeld te lang.

Wat je daar aan zou kunnen toevoegen: winkels meer clusteren per soort, schreeuwerige gevelreclames weghalen, betere bewegwijzering, straten sfeervoller aankleden, meer bijzondere etalages en inrichting van winkels, meer creativiteit in de programmering van winkels (lezingen, productdemonstraties, modeshows etc.).

De basis is goed
Alles bij elkaar zou je kunnen zeggen: de basis is goed, we hebben een mooie binnenstad. Maar de invulling is beroerd, positieve uitzonderingen daargelaten, en dat hebben we aan onszelf te wijten. Kan het tij nog worden gekeerd? Kan Leiden haar regionale centrumfunctie als winkelstad terugwinnen? Het lijkt lastig. Het gebrek aan geld en daadkracht bij de gemeente speelt hier op. Zie het Aalmarktproject (foto). Maar het is niet onmogelijk. Maastricht bungelde ooit ook onderaan op de ranglijst van aantrekkelijke winkelsteden.

Wat we in elk geval kunnen doen, is er alvast met de winkeliers de schouders onder gaan zetten. Van onderaf aan opnieuw gaan opbouwen. Niet alleen wachten tot dat grote infrastructurele projecten van de grond komen, maar alvast zelf zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Je verantwoordelijkheid nemen voor de aantrekkelijkheid van je eigen winkel, je pand en je stukje straat.

Creatieve klasse kan helpen
Met zo'n grote creatieve klasse in Leiden, de een na grootste in Nederland, zijn er voldoende mensen die voor kwaliteit en originaliteit in de eigen stad willen betalen. Dit zijn de mensen die nu naar Den Haag, Haarlem en Amsterdam uitwijken. En er zijn voldoende mensen die mee kunnen helpen om de aantrekkelijkheid als winkelstad te vergroten. Ik denk dat we met de energie die dat genereert ook investeerders kunnen aantrekken die energie en geld in grotere projecten willen steken, en dat we misschien zelfs de gemeente mee kunnen krijgen om een gunstig investeringsklimaat te scheppen.

Geen opmerkingen: