Wie weet er een goede en/of vernieuwende horecaondernemer die een spannend concept zou kunnen realiseren in het Havengebouw in Leiden?
De gemeente Leiden wil dat gebouw nog dit jaar verkopen. Een bijzonder, hoogwaardig concept zou het hele gebied een geweldige boost kunnen geven. À la Hotel New York op de Rotterdamse Kop van Zuid. Met het oog op het succesvol ontwikkelen van het Quartier Leyden is er veel aan gelegen dat er écht iets heel bijzonders komt. De gemeente verkoopt het pand daarom niet zomaar, maar zal kiezen voor een concept dat past binnen de plannen.
Centrale entree watersport
Het gebouw staat op de kopse kant van de Haven in Leiden, één van de mooiste onontdekte plekjes van de binnenstad. Vlakbij de Zijlpoort, de centrale entree van de stad voor iedereen die per boot de stad bereikt. En op steenworp afstand van de Meelfabriek, dat op 43.000 m2 een spannende mix van wonen, creatieve bedrijven, horeca, cultuur, winkelen, welness etc. gaat omvatten. De bedoeling is dat de parken er omheen aantrekkelijker worden gemaakt en dat er een brug tussen Haven en Meelfabriek komt.
Prominent gebouw
Het twee verdiepingen tellende gebouw zélf is het voormalige monumentale station annex hoofdkantoor van Stoombootmaatschappij De Volharding, die ooit een lijndienst onderhield tussen Amsterdam en Gouda, inclusief de buurpanden van het kantoor. De laatste functie was een garage van de firma Jonk. Er is dus een flinke opknapbeurt nodig. Het is het meest prominente gebouw van de Haven, met ruimte voor terrassen aan het water die de hele dag in de zon liggen. In het gebied zijn onder meer enkele andere restaurants en cafés, een bed & breakfast en een kunstuitleen gevestigd.
Heb je een suggestie? Mail me dan even. Er is enige haast bij geboden.
4 opmerkingen:
Hallo Jeroen, klinkt als een fantastisch project. De link kwam langs op Twitter, misschien een idee om zelf ook dat medium in te zetten om meer mensen te bereiken? Jammer dat wij niet in de horeca zitten... :-) Succes, Caroline Jongsten.
Hai, mijn weblog is gekoppeld aan m'n Twitteraccount, zou dat genoeg zijn? Heb ook een bericht gezet op de LinkedIn-groep van Misset Horeca.
Een bijzonder en hoogwaardig concept vraagt een fikse investering en de return of investment is op dit moment nogal onzeker in de horeca. Hotel New York in Rotterdam is een mooi voorbeeld en een goed concept maar vergeleken bij Rotterdam is Leiden relatief klein waardoor de broodnodige dagelijkse bezoekersaantallen veel moeilijker haalbaar zijn en daarmee continuiteit onzeker is. De lokatie is sinds jaar en dag al een moeilijke, lijkt wat beter te worden maar er zal nog een forse inspanning nodig zijn!
De locatie ligt niet direct in de loop, dat klopt (hoewel half Leiderdorp per fiets langs het pand gaat en in de zomer al het vaarverkeer). Je zult denk ik dus iets echt bijzonders moeten maken, zodat je er speciaal voor naartoe gaat.
Leiden is met 116.000 inwoners geen Rotterdam, dat klopt ook. Maar als je het Leidse verzorgingsgebied erbij telt, zit je al op 400.000 mensen. Oegstgeest etc. ligt dichter bij het centrum dan Alexanderpolder bij het Rotterdamse centrum.
Wat ik me ook interessant lijkt (maar ik ben geen horecaondernemer) is de samenstelling van de bevolking. We staan in de top 3 van Nederlandse steden met: jongste bevolking, meest hoog opgeleide bevolking (56% van de bevolking heeft hoger onderwijs genoten), meest kapitaalkrachtige bevolking en aanwezigheid van creatieve klasse. Nu moet deze bevolking telkens de stad uit als ze een Michelinster of een bijzonder concept zoeken. Zou fijn zijn als dat in de stad zelf te vinden zou zijn.
Een reactie posten