woensdag 10 juni 2009

Gemiste kans: bloembakken

Op zich een goed initiatief om overal in de Leidse binnenstad bloembakken op te hangen. Maar laat er dan nog één keer door een paar creatieve geesten naar kijken om er écht iets bijzonders van te maken. We willen mensen naar de binnenstad trekken. Bloembakken brengen wat extra sfeer voor mensen die al in de stad zíjn, maar je gaat er op deze manier niet speciaal voor naartóe. Zeker niet de kosmopolitiesche kwaliteitszoeker die Leiden Marketing graag wil trekken.

Stel je voor dat je deze actie nu in samenwerking met de Hortus Botanicus had gedaan. Dat je die bloembakken niet (alleen) op kleur had gedaan, maar een minder voor de hand liggend thema had gekozen. Bijvoorbeeld: in het ene gebied allemaal vleesetende planten. In het meest stinkende gebied de bloemen die het meeste geuren van allemaal. Een gebied met hele bijzondere Japanse bloemen en planten. En bakken (géén plastic) die door Leidse kunstenaars zijn gestoken in weer een ander gebied. Kortom: dan heb je niet alleen wat kleur, maar dan heb je ook een verhaal. En op verhalen, daar komen kosmopolitische kwaliteitszoekers af.

Echt: heel erg ingewikkeld is het niet. Alleen moet je het besef hebben dat je veel meer gebruik kunt maken van de kennis en creativiteit die in onze stad aanwezig is. Zelfs bij dit soort ogenschijnlijk makkelijke projecten. Nou ja, misschien een nieuwe poging als we van Leiden een Ville Fleurie gaan maken.

Geen opmerkingen: