donderdag 5 mei 2011

Maak van de Breestraat de Ramblas van Leiden

Vorige week werden Sophie, Gijs en ik voor de zoveelste keer bijna van de sokken gereden door een roekeloze buschauffeur. Plaats van handeling was traditiegetrouw de Breestraat. Ik zag m'n leven al aan me voorbij trekken. Ik word niet snel chagrijnig. Maar ik heb het inmiddels helemaal gehad met die wild west taferelen op de in potentie mooiste en belangrijkste straat van de Leidse binnenstad. Stinkende bussen die als dwazen rijden, een gekrioel van scooters en fietsers die een drukke kruising in Hanoi tot een oase van rust maken. Foeilelijk asfalt en - ondanks de goedbedoelde bomenbakken - een en al steen.

De Ramblas van Leiden
Eenmaal bekomen van de schrik dacht ik die avond aan Barcelona en andere steden die, terwijl ze tientallen keren groter dan Leiden zijn, een totaal relaxt gevoel geven aan bewoner en bezoeker. Het kwartje viel ook bij mij. De Breestraat moet de Ramblas van Leiden worden. Weg met die bussen en andere gekken op twee of meer wielen. Weg met dat asfalt en steen. Iedereen ergert zich er kapot aan. Het wordt tijd voor draconische maatregelen.

Groen, terrassen, flaneren
We maken van de nood een deugd. We maken van de Breestraat weer wat 'ie was: de mooiste straat van Leiden. Met mooie traditionele bestrating, waardoor de verkeersader niet meer de Pieterswijk en Academiewijk open rijt, maar versterkt. Met een zee van platanen die de Breestraat tot de groene long van de meest versteende binnenstad van Nederland maken (zie luchtfoto Ramblas). Met terrassen voor de elf horecagelegenheden die de Breestraat sieren (Koetjes en Kalfjes, De Troubadour, Olorosso, Cojoco, De Oude Harmonie, Burgerzaken etc.). Met een paar nieuwe hippe koffietentjes, ijssalons, nieuwskiosken in het midden van de promenade. Een straat waar voetgangers volop ruimte krijgen om te flaneren, recreëren, winkels en horeca te bezoeken. Waar kinderen kunnen spelen in groenperkjes, speeltuinen en fonteinen. Waar je rustig je net gekochte krantje kunt lezen op een bankje.

Mooiste monumenten
En terwijl je dan in alle rust zonder stinkende bussen en razende scooters en fietsers de gelegenheid hebt om eens goed om je heen te kijken, dan zie je een aantal van de mooiste monumenten die Leiden biedt. Het Stadhuis, het Gemeenlandshuis van Rijnland, de Stadsgehoorzaal, het Trianon Theater, het oude postkantoor, de Waalse Kerk, In den Vergulden Turk, 't Gulden Vlies, 't Hof van Holland, de voormalige winkel van Hasselman en Pander (Breestraat 146, schitterend!). Ga zo maar door. 's Avonds allemaal net zo prachtig aangelicht als het stadhuis, sprookjesachtig.

Na de RGL
Dat de RijnGouweLijn in elk geval de komende vier jaar niet meer door de Breestraat gaat, betekent dat we iets anders kunnen en moeten verzinnen om de straat de allure van weleer te geven.  Pas als we dit soort draconische maatregelen durven nemen, zullen we echt stappen vooruit zetten als stad. En worden we weer wat we waren: één van de belangrijkste en mooiste steden van Nederland.

Het dossier gewonde en dode fietsers en voetgangers wordt dikker en dikker. Tijd voor actie.

http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archief/2003/04/dodelijk-ongeval-op-breestraat

http://www.district8.net/aanrijding-tussen-bus-en-fietser-breestraat-leiden.html

http://www.district8.net/snorfietser-gewond-na-aanrijding-met-bus-breestraat-leiden.html

http://www.refdag.nl/nieuws/regio/aanrijding_op_de_breestraat_1_335104

http://www.112regio.nl/2011/04/29/leiden-aanrijding-tussen-scooterrijder-en-fietser/

http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archief/2007/09/ongeluk-met-voetganger-in-breestraat

http://www.amsterdamsstadsblad.nl/haarlemmermeer/regionaal-nieuws/artikel/548526/breestraat-leiden-lijkt-russische-roulette.aspx

P.S. ZIE OOK DE REACTIES ONDER DIT STUK! (op reacties klikken)

19 opmerkingen:

Visuele Vormgevers zei

Met open mond zittten lezen, elk woord klopt en ik zie de beelden al voor me, prtachtig. Wanneer gaan we beginnen?

Peter J. Visser zei

Prima plan, nu ik dit zo lees bedenk ik dat ik zelden de Breestraat oversteek. En fietsen door de Breestraat is idd geen pretje.
Ben er helemaal voor. Leiden moet Leuker!

Sjoerd zei

Klinkt als een prima plan, waar ik in principe groot voorstander van ben. Er blijft echter een praktisch bezwaar: waar moet het huidige verkeer heen als de Breestraat geen verkeersader meer is? Niet over de Langebrug, Noordeinde en/of de Witte Singel. Ook de Lange Gracht kan al die extra bussen, taxi's en fietsers niet kwijt. Iemand ideeën voor een alternatief?

Paula zei

Prachtig - al zou ik geen platanen planten in de lage landen; inheems groen gedijt beter met minder onderhoud. Verder zie ik het helemaal zitten!
Maar... de Breestraat is ook het drukst bereden fietspad van Zuid-Holland. En die bussen rijden er ook niet helemaal voor niets. Waar laat je al dat verkeer?

Jeroen Maters zei

Dank voor de reacties. Waar laat je de bussen? Er vanuit gaande dat we een Ringweg Oost krijgen die de Hooigracht/Langegracht ontlast en een Willem de Zwijgerlaan die af is en met de overkluizingen lekker doorrijdt:

Bus 11, 12, 13 en 14 (Leiderdorp): Hooigracht - Langegracht

Bus 45 (Den Haag): Haagweg

Bus 169, 182 (Alphen), 186/187 (Gouda): Willem de Zwijgerlaan - Ringweg Oost

Bus 206 (Zoetermeer): Langegracht - Hooigracht

Voor buslijnen 11, 12, 13, 14, 45 en 206 betekent dat 500 meter om.

Voor buslijnen 169, 182, 186 en 18is het 800 meter om.

Omdat je over de nieuwe tracés beter door kunt rijden dan dwars door de binnenstad, zal er niet of nauwelijks tijdverlies zijn, of misschien tijdwinst.

Alle bussen komen op Leiden CS, dus elke bus komt in de Leidse binnenstad. Met de bussen over Langegracht en Hooigracht kun je te allen tijde aan de zuidoostzijde van de binnenstad komen.

Jeroen Maters zei

Daarmee zijn alle bussen verdwenen uit de Breestraat. Nu de (brom)fietsers. Het gaat vooral om mensen die vanaf de Korevaarstraat snel naar Leiden CS willen komen schat ik zo in. Deze route is nu 1,6 km. Je hebt diverse alternatieven.

In de eerste plaats kun je bv over de Nieuwe Rijn/Aalmarkt etc. als de winkels nog niet open zijn, in de ochtendspits en 's avonds = 1,5 km(of over Breestraat zelf?)

Via Langebrug = 1,6 km

Via Rapenburg = 1,7 km

Via Van der Werffstraat = 2 km

Via Hooigracht/Langegracht = 2,1 km

Via Witte Singel = 2,1 km

Jeroen Maters zei

Maarre... als je al die bussen weghaalt, komt er geen enkele bus meer door de binnenstad. Daar gaat je bereikbaarheid!

Nee hoor, lijnen 32, 39, 45 en 48 zetten je keurig af direct naast de noordzijde van de Breestraat. En buslijnen 11, 12, 13, 14 en 206 aan zuidzijde. Met buslijnen 56 en 256 kom je aan het begin van de Lange Mare. In totaal gaan er dus nog steeds 11 buslijnen door de binnenstad, alleen niet meer door de Breestraat.

En dan zijn er ook nog 18 extra lijnen die je naar Leiden CS brengen. Vanaf daar is het maar 500meter lopen naar de binnenstad, als je de Stationsweg en Steenstraat niet als centrum meetelt.

Annemieke zei

Het klinkt zalig.

Ik durf met mijn kind op de fiets niet meer over de Breestraat te rijden.

Bas zei

Mooi plan! voorzie wellicht wat problemen met het bevoorraden van winkels? of is alles via de achterkant bereikbaar?

Jeroen Maters zei

Dat zal dan via Boommarkt, Aalmarkt, Botermarkt moeten (noordzijde) of via Langebrug (zuidzijde). En/of een systeem (zoals bij Haarlemmerstraat en ik meen ook de Breestraat) dat je tot een bepaald tijdstip in de ochtend de Breestraat nog in mag rijden.

Peter J. Visser zei

Uit de stadskrant van vandaag:

Bussen rijden om tijdens
de marathon
Zondag 15 mei rijdt een aantal bussen in verband met de marathon een andere route dan gebruikelijk. Het betreft de lijnen 11-12-13-14-32-45-48-169-182 en 187. Vanaf aanvang dienst tot ± 21.00 uur rijden er geen bussen door de Breestraat en Korevaarstraat.
De omleidingroute gaat in beide richtingen via Lammermarkt, Langegracht, Klokpoort, Hooigracht, St. Jorissteeg (tijdelijke halte), Oranjeboomstraat, Lammenschansweg.

Het is een zondag, dus minder druk, maar het kan dus wel. En het gebeurt wel vaker dat de Breestraat een dagje autovrij is.

Peter J. Visser zei

Dag van de Architectuur 2011 (25 en 26 juni) heeft dit jaar als thema: Zelfverzonnen. Komt dat even mooi uit. 26 juni dagje Ramblas proefdraaien?

Jeroen Maters zei

Ook op bv Koninginnedag (vrijmarkt) wordt er proefgedraaid. Op zo'n dag is het al een stuk beter proefdraaien op de straat. Maar je zult het verschil denk ik pas echt merken als straten en straatmeubilair is aangepakt, bomen en ander groen zijn toegevoegd, terrassen aangelegd etc. Ik vrees dat dat niet lukt voor een dag...

Simone van Olst zei

Helemaal mee eens! Waar kunnen we tekenen, en wanneer gaan we beginnen! Flaneren in Leiden, ik zie het helemaal voor me.
Ook ik rijd niet meer over de Breestraat en al helemaal niet meer met de kinderen. Levensgevaarlijk.

Willy zei

Heerlijk wat meer groen in Leiden. Dan maken we van een ongezellige, gevaarlijke, stinkende straat een heerlijk park waar we ontspannen kunnen wandelen, shoppen, recreeren en uitgaan. En inderdaad komen alle mooie panden dan goed tot z'n recht. Niet alleen letten op de problemen, die zijn goed op te lossen, maar juist kijken naar de mogelijkheden. Mooi item voor het Stadslab.

Helen zei

GE_WEL_DIG plan!!!!Heb je het artikel al naar B&W van Leiden gezonden? Stuur het ook gelijk maar naar de provincie Z-H en het ministirie....Want ik zou niet willen dat jouw geweldige plan een 10 jarige plant gaat worden.

Jeroen Maters zei

@Helen Dank je! De herinrichting van de Breestraat staat op het 'things to do' lijstje van de wethouder, begreep ik. En ik heb ook begrepen dat de schrijvers van het voorstel van diverse kanten dit blogbericht hebben doorgestuurd gekregen. Het idee is in Leiden flink gaan rondzwerven kennelijk, want ik word er nog vaak op aangesproken, meer dan elk ander bericht. Desalniettemin heb ik er vooralsnog een hard hoofd in dat de politieke durf gaat ontstaan om zulke stevige stappen te zetten, helaas.

Anoniem zei

Ik zie veel taalfouten in mijn laatste reactie,ik bedoel natuurlijk dat jouw geweldige plan geen 10 jaren plan mag worden.
Ik heb gisteren- open monumentendag- jouw blog en plan bij diverse mensen gepromoot,tijdens een discusie over de toekomst van de Leidse binnenstad.

Gr Helen

Jeroen Maters zei

Hallo Helen, dat klinkt goed. Ben benieuwd naar de reacties. Groet, Jeroen