Leiden zou de eerste stad kunnen zijn met een witte waterfietsenplan. Een mooi idee van één van de groepjes die afgelopen vrijdag meedacht over de Cultuurnota van de gemeente Leiden tijdens een Stadslab Leiden-brainstorm. Het idee: net als bij het gewone witte fietsenplan zoals je dat bij diverse steden in binnen- en buitenland ziet kun je gratis of voor weinig gebruik maken van een waterfiets. Op diverse markante locaties in de stad liggen de waterfietsen afgemeerd. Je gooit of twee euro borg in het slot (model Nederland) en je fietst een rondje naar dezelfde of een andere afmeerplaats. Of je meldt je online aan bij Witte Waterfiets Leiden en je ontvangt een pincode waarmee je het slot kunt ontgrendelen (model Barcelona).
Ik ken dit nog niet in andere steden. Kan dus op veel free publicity rekenen. En dus op veel bezoekers naar de stad die het wel eens willen uitproberen. Daarnaast zetten we ons weer op de kaart als creatieve stad van vernieuwende ideeën.
Wat kost dat? Ik ben navraag aan het doen bij een aantal waterfietsfabrikanten. De aanschafprijs varieert van € 800,- tot € 2000,- en dan kun je ze in je eigen kleuren krijgen, bv de kleuren en logo's van citymarketing. De afschrijvingstermijn is drie tot vijf jaar.
Hoeveel waterfietsen heb je nodig? Canal Bike in Amsterdam heeft 100 waterfietsen op 100 kilometer grachten in de stad. Laten we zeggen dat we starten met 40 waterfietsen in Leiden (10 kilometer grachten), tegen een aanschafwaarde van € 1600,-, met een afschrijvingstermijn van drie jaar. Dan ben je jaarlijks 20.000 euro kwijt. Daar komt nog bij: een stuk of zestig afmeerplaatsen op een stuk of vier toeristische locaties in de stad (Volkenkunde, Galgewater, Hortus, Zijlpoort oid). Eén FTE beheerder + aantal vrijwilligers voor onderhoud/herverdelen waterfietsen over afmeerpunten. En wat marketingkosten (website, folder etc.). Ik zeg: doen!
4 opmerkingen:
Wat leuk Jeroen dat jij dit plan op je blog zet, er zijn vruchtbare ideeen bij elkaar gekomen tijdens die brainstorm!
Op de website of app.(wittewaterfietsenwebsite) zou je ook kunnen bijhouden waar de waterfietsen zich bevinden (leiden map), wellicht handig als je wilt opstappen en je wilt weten waar de dichtsbijzijnde ww-fiets zich bevindt.
En vergeet ook niet de koppeling met de ondernemers van de binnenstad, de witte waterfiets-broodzak voor onderweg of het omfiets-wijntje staat zo op de menukaart van een café op de route.
Ik teken wel voor de communicatie-uitingen van dit plan :-)
Beste Jeroen,
Denk je niet dat de 10 kilometer Leidse gracht inmiddels vol begint te raken met: drie of vier elkaar bevechtende reders, watertaxi's, terrasboten, waterpodia, gecaterde restaurantsloepen,roeibootjes, kano's en niet te vergeten alle particuliere boten met dito ligplaatsen. Op een mooie zondag is het eerder één groot Rapenburgconcert met een aaneengesloten rij vaartuigen dan een prachtige oude binnenstad met een en wijd vertakt waternetwerk.
Er wordt vaak gezegd dat een stad er vanaf het water zo bijzonder uitziet en dat je zoveel zicht hebt. Inmiddels ben je op de kade beter af.
Liever meer water (Mare en andere verbindingen) dan meer vaartuigen.
Meer water: graag. Te beginnen met weghalen dam EON = 1,5 kilometer doorvaarbaar water erbij. Afmeerplek voor waterfietsen vervolgens aan relatief rustigere noordkant stad (Volkenkunde, Nieuw Leyden, Zijlpoort), zou dat wat zijn? Voor m'n gevoel is vooral de Rijn de A1 van de stad, vaarfiletechnisch gezien.
Mooie ideeën Sanne. Met die app kun je trouwens nog meer. Bijvoorbeeld een waterfietsgevecht houden. Je zoekt via je mobiel de vijandelijke vloot op, navigeert ernaar toe en met waterballonbommen breng je elkaar tot zinken. Soort waterpaintball. Zijn jullie de Spaanse Armada, zijn wij de Watergeuzen. Ik geloof niet dat dat historisch helemaal klopt, maar een kniesoor die daarop let.
Nee, dáár zullen de rederijen blij mee zijn : )
Een reactie posten