maandag 28 maart 2011

Winnen is leuk

Een golf van blijdschap ging door de stad toen Leiden het Glazen Huis van 3FM Serious Request voor 2011 binnen de stadspoorten sleepte. Op de vleugels van dit succes zijn er nu allerlei partijen betrokken bij de voorbereidingen van het evenement, onder leiding van Leiden Marketing. Allerlei onvermoede krachten komen naar boven: bedrijven die normaal wat langs de kantlijn stonden, doen opeens mee met geld en inzet. Scholen zetten hun scholieren in. Burgers dragen hun steentje bij in de voorbereiding. Dat is wat winnen doet: het geeft je vleugels.

Ik ken dat gevoel uit eigen ervaring. In 1998 werden we voor het eerst totaal onverwachts genomineerd met Maters & Hermsen-in-opbouw voor de belangrijkste vakprijs in de bedrijfsjournalistiek. Voor het eerst zagen we de beste bladen van concurrenten die ook genomineerd waren. Daar leerden we veel van. En de nominatie was een aanmoediging om het nog beter te doen. Het jaar daarop wonnen we de wedstrijd, en sindsdien hebben we alle prijzen gewonnen die er te winnen vallen in ons vakgebied. Het went nooit: telkens zit je weer met zenuwen in de zaal tijdens de uitreiking. Omdat het telkens weer een andere opdrachtgever en een ander team van collega's is dat zijn nek heeft uitgestoken om echt iets bijzonders van te maken van een krant, tijdschrift of online medium. En telkens weer kun je er maanden tegenaan met je team als je wint. Winnen geeft optimisme. Zelfvertrouwen. Energie. De wil om steeds weer beter te worden.

Je bouwt natuurlijk niet aan een bedrijf of een product omdat je wilt winnen. Wij bouwen aan Maters & Hermsen omdat we denken dat bedrijfsjournalistiek organisaties en personen in en om organisaties beter en gelukkiger maken. En omdat we het gewoon leuk vinden, bedrijfsjournalistiek. Maar als je dan eenmaal bezig bent, dan kan zo'n aanstaande wedstrijd soms wel nét het duwtje geven om van iets goeds iets geweldigs te maken.

Zo zie ik het ook voor Leiden voor me. We willen als het goed is geen beste binnenstad, beste winkelstad, schoonste stad, Glazen Huis, Singelpark of weet ik wat omdat we er prijzen mee kunnen winnen. Je doet het omdat je denkt dat je stad er beter van wordt, voor inwoners, voor bezoekers, voor bedrijven en organisaties. Maar als je dan toch bezig bent, kunnen dat soort wedstrijden een stimulans geven om er nog net een schepje bovenop te doen. Om net iets beter te worden dan de rest.  En als je dan wint, dan kan dat een grote stimulans zijn voor je zelfbewustzijn en enthousiasme, voor de sfeer en samenwerking in de stad.  Dat kunnen we wel gebruiken, dacht ik zo.

Geen opmerkingen: