donderdag 3 maart 2011

Stadsparkeerplan is gewoon goed

Hoewel mijn vrouw mijn blog nogal 'blije eikelerig' vindt (dat is ook zo), verordonneerde ze me toch om een positief stukje te wijden aan het Stadsparkeerplan. Voor vier tot tien euro parkeer je je auto een hele dag op het Haagwegterrein (altijd plek) en vervolgens brengen busjes je in nog geen drie minuten naar de binnenstad. Of je gaat lopen.

Vorige week maandag betaalde ik 33 euro voor iets meer dan een halve dag parkeren in parkeergarage Byzantium in Amsterdam. Dat is 470% meer dan de 7 euro die ik in Leiden had betaald. En die parkeergarage is niet dichterbij het winkelcentrum dan het Haagwegterrein bij de binnenstad van Leiden. In Leidens zusterstad Oxford hebben ze ook zo'n park & ride, maar daar zaten we een kwartiertje in een grote touringcar die op vaste tijden rijdt voordat we in de stad waren. Bij de Haagweg stap je in en rijd je zo weg, en ben je er vele malen sneller.

Ik zoek naar initiatieven die Leiden concurrentievoordeel opleveren ten opzichte van andere steden. Dit is er zeker één van. Het Stadsparkeerplan is gewoon goed. Een voorbeeld voor andere steden.

Geen opmerkingen: