maandag 31 januari 2011

Ik wens je veel personeel toe

Steeds meer mensen in Leiden worden ZZP-er: zelfstandige zonder personeel. De Kamer van Koophandel bedacht dat zij wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Vandaar dat  vorige week het ZZPower Event werd gehouden. Honderdzestig ZZP-ers kwamen erop af. Ben benieuwd hoeveel daarvan in de creatieve economie werken. De meeste, schat ik zo.

Wel of geen personeel?
In het filmpje van I Love Leiden (hieronder) over de dag vertelt Sander Pardon dat hij sneller mensen in dienst zou hebben genomen als hij het over mocht doen. Ik kan me herinneren dat Fred (Hermsen) en ik ooit ook voor die keuze stonden. Dat was in 1996, nadat we drie jaar elk zo'n 80 uur per week hadden gedraaid. We maakten nieuwsbrieven en tijdschriften, steeds meer nieuwsbrieven en tijdschriften. We hadden daar veel lol in en konden er waarschijnlijk jaren mee door, maar we vonden het ook leuk om zo nu en dan nieuwe opdrachten te kunnen aannemen. Ons besluit namen we toen we terugkwamen van een etentje met een klant, de RVU in Hilversum. Op de hoek van de Thorbeckestraat en de Zoeterwoudsesingel om precies te zijn, vlak voor middernacht.

Geen bazige bazen
We besloten iemand in dienst te gaan nemen, maar we beloofden elkaar plechtig dat we nooit bazige bazen zouden worden. Eén bureau, ontwerpbureau Vandejong in Amsterdam, gold voor ons als lichtend voorbeeld van hoe je met de sfeer van een soort enthousiaste vriendenclub de hoogste kwaliteit kon halen. Dus nodigden we de zakelijk leider van dat bureau uit om tijdens een lunch op een terras in Leiden eens te vertellen hoe je dat nou doet, iemand in dienst nemen. Hij luisterde ook aandachtig naar onze plannen. En tot onze stomme verbazing kregen we twee weken later een brief van hem. 'Mochten jullie iemand in dienst gaan nemen, dan heb ik wel interesse.' Hij bleek een lang gekoesterde wens te hebben om journalist te worden. Anderhalf jaar werkte hij voor ons en we konden ons geen beter eerste personeelslid voorstellen. Als jurist was zijn eerste klus: zijn eigen arbeidsovereenkomst opstellen.

Netwerk
Mijn twee jaar bij de communicatieafdeling van de Landmacht bleek een mooi netwerk voor de volgende medewerkers op te leveren. Eugène van Rijn, die ik had leren kennen op de Koninklijke Militaire Academie, kwam als tweede in dienst. Hij werkt nog steeds bij ons, inmiddels als operationeel directeur. Hij leidde tijdens het ZZPower Event een tafelsessie. Snel daarna kwamen soldaat Stan, die net als ik journalistiek in Tilburg had gestudeerd, en beroepsluitenant Bart, die journalistiek had gedaan in Zwolle. Zij leiden nu de vestigingen van Maters & Hermsen in respectievelijk Den Bosch en Zwolle (op de foto de opening van de vestiging aan de Koestraat in Zwolle). Arjan, die nu de vestiging in Amsterdam leidt, was onze buurman in het Mostertcomplex aan de Middelstegracht, ons eerste (gesubsidieerde) kantoorpand. Voor mij de aanleiding om te bedenken dat dat wel eens zou kunnen werken, een Huis van de Communicatie, met allemaal communicatiebedrijven op een kluitje.

Groei
'Ik wens je veel personeel toe' geldt geloof ik als een verwensing. Maar ik heb nooit begrepen waarom. Ik ben heel blij dat we die avond in 1996, op de hoek van de Thorbeckestraat en de Zoeterwoudsesingel, besloten hebben om te gaan groeien. En dat we alles bij elkaar zo'n 80 medewerkers op onze achtereenvolgende kantoren in en buiten Leiden hebben kunnen zien groeien.

Mooi initiatief, het ZZPower Event. Ik gun de deelnemers zo snel mogelijk het volgende evenement: het ZMP Event.

Geen opmerkingen: