vrijdag 3 december 2010

Ik maak mijn stoep weer sneeuwvrij deze winter

Ben benieuwd of het er net als vorig jaar weer van komt: pakken sneeuw. Jammer voor het schaatsen, leuk voor het sleetje rijden. We hadden dikke pret.

Ik veegde mijn stoepje schoon. De gemeente geeft geen prioriteit aan wandel- en fietspaden bij het strooien, ook niet als ze doorgaand zijn van Leiden naar Oegstgeest. 'Nou ik toch bezig ben, kan ik de stoep van de buren ook wel even vegen', dacht ik. En toen ik daar eenmaal bezig was, ging ik maar een eindje door. Lekker in de buitenlucht, goed voor de gezondheid. M'n dochter vroeg zich af waar ik bleef, het werd al donker. Toen ze me vond, hielp ze mee. Uiteindelijk hebben we én het voetpad én het fietspad langs een flink stuk Rijnsburgerweg ontdaan van aangekoekt ijs en sneeuw.

We deden het er niet om, maar het was wel leuk: complimenten van mensen die al vanaf het station aan het glibberen en ploeteren waren om naar hun huis in Oegstgeest of verder te komen. En die even honderd meter konden bijkomen. Een lach op het gezicht. Je hoopt natuurlijk: goed voorbeeld doet goed volgen, maar dat viel nog tegen. Na honderd meter was het weer ploeteren geblazen. Maar het schoonmaken van 'onze' honderd meter gaf wel een goed gevoel. Voor een dag. De dag daarna ging het helaas weer heel hard sneeuwen...

3 opmerkingen:

Wieswies zei

Ha ha ! Uitslovers!
Maar het is wel een goed idee zal bij mij op de Hogewoerd ook eens het goede voorbeeld geven...

Anoniem zei

Bravo! Ik was een van die glimlachende passanten die in Leiden werkt en in Oegstgeest woont. Als babyboomer leerde ik dat je je stoepje moet vegen. Die van mij is breed genoeg om een strook voor de sleetjes over te laten. 's Ochtends is het dilemma: op de fiets of lopend naar het werk? Noodgedwongen loop ik vaak over het fietspad, als dat tenminste gestrooid is. Leiden is hier beter in dan Oegstgeest.

Anoniem zei

geweldig dat er ook rekening gehouden wordt met sleers. Hier in het dorp vooral heel actieve mensen, die stoep, straat en het liefs ook nog de parken sneeuwvrij maken.... Fijn voor postbodes etc, maar erg vervelend voor kinderen die nu ook wel eens die slee van zolder willen om lekker te glijden. heb vandaag weer maar eens het voorbeeld gegegeven en een grote strook sneeuwvrij gemaakt, maar ongeveer een halve meter sneeuwvrijvoor de sleetjes.

Vind het overigens wel frappant dat de stoepen hier in het dorp volledig sneeuwvrij zijn, maar dat de hoofdwegen niet gedaan worden, ik ga echt niet met 3 kleine kinderen tussen de rijdende auto;s staan vegen..... dacht dat dat een taak van de gemeente was.