maandag 6 december 2010

Interview met Peter Zumthor

Een mooi interview met Peter Zumthor in de Belgische krant De Standaard. Hij werd een dag na zijn lezing over De Meelfabriek in het Paleis van de Schone Kunsten in Brussel geïnterviewd. Hij praat over zijn werk als architect in het algemeen, maar De Meelfabriek in Leiden neemt een bijzondere plaats in in het gesprek.

Zo vertelt hij over zijn interesse voor het Leidse project, die te maken heeft met zijn  liefde voor oude gebouwen:  'Oude stadsdelen vertellen een verhaal. Ze bevatten sporen van een vroeger leven. Tijd wordt hier zichtbaar in ruimte. Erin slagen om dat verhaal met de grootste zorgvuldigheid te lezen: daar hou ik van. Ook lelijke, gehavende plekken bieden interessante perspectieven. Maar het allereerste wat ik probeer te achterhalen, is de motivatie van de opdrachtgevers. Ze moet ook voor mij zinvol zijn. Als ik ontdek dat bouwheren alleen op mijn naam afkomen, of als de passie voor architectuur ontbreekt, dan zeg ik al bij voorbaat neen.'

Geen opmerkingen: