woensdag 24 november 2010

Nooit meer terug naar een rokerig café

Nooit heb ik begrepen waarom een flink aantal cafébazen altijd zo bang was dat hun zaak slechter zou draaien als er een rookverbod zou komen. Waarom maken ze zich zo druk om rokende klanten die mogelijk wegblijven? Waarom denken ze niet dat er mensen zijn die juist komen omdat er niet meer gerookt wordt? Ik kwam vroeger vaak in cafés in de Leidse binnenstad, maar die enorme rookwalm ging me op een gegeven moment steeds meer tegenstaan. Tranende ogen, stinkende kleren.

Ik ben dan ook blij dat je nu gewoon kan ademen in een café. Sinds ons bedrijf weer naar de oostkant van de binnenstad is verhuisd, is Café De Bonte Koe weer onze stamkroeg. In het Leidsch Dagblad staat een mooi interview met eigenaar Frans Bik. Dit zegt hij over het rookverbod: 'Slapeloze nachten heb ik gehad toen dat rookverbod eraan kwam. Iedereen die hier kwam, rookte zo ongeveer. (...) Ik dacht: ik kan de tent wel opdoeken. Maar wat is het meegevallen. De meeste verstokte rokers staan rustig buiten. En zelf kom je thuis met schone kleren en zodner dat je je haar hoeft te wassen. Zelfs de rokers zijn er blij mee. (....) Al zou het rookverbod worden versoepeld voor kleine cafés, ik ga nooit meer terug.'

Voor ons blijft dat geweldige Café de Bonte Koe dus gewoon onze vaste plek. Zag trouwens net dat het café het best gewaardeerde café in Leiden is, op de 69e plaats in de ranglijst van Nederland van Misset Horeca.

Geen opmerkingen: