donderdag 25 november 2010

Wanneer komen de heipalen?

Telkens als ik Rotterdam bezoek, is er wel weer wat veranderd. Continu verrijzen er weer nieuwe gebouwen, parken en pleinen. Aan tientallen projecten tegelijkertijd wordt gewerkt. Aan de ene kant maakt dat de stad wat onrustig. Aan de andere kant voel je: hier gebeurt wat!

Elastiek
Eigenlijk zou je een mix moeten hebben: niet je hele stad tegelijkertijd overhoop, maar aan de andere kant wel blijven bouwen. Een tijdje geleden zei wethouder Pieter van Woensel (Ruimtelijke Ordening) op een symposium dat 'ie gráág zou willen dat er eens heipalen de grond in zouden gaan. Elke keer als je dénkt dat een plan nu toch echt wel rond is, is er wel weer iets of iemand die er op terugkomt, er toch een ander idee over heeft. 'Het elastiek': je rent vooruit om vervolgens weer keihard te worden teruggetrokken. En voor je het weet ben je weer terug bij af. Dan heeft het zo lang geduurd dat er een andere politieke wind waait, of dat er opeens een crisis is uitgebroken waardoor er geen geld meer is. Ik herken dat gevoel wel.

Hier gebeurt wat!
Daarom vind ik het ook fantastisch dat er nu op een paar plaatsen in de stad is of wordt gebouwd: de nieuwe gebouwen van ROC Leiden, de nieuwbouw van de Hogeschool, de Bioscience Accellerator, het nieuwe hoofdkantoor van Achmea, de Willem de Zwijgerlaan. Over die straat rijd ik wekelijks richting sporthal of snelweg. Ik weet niet of er veel geklaagd wordt over de opbreking van zo'n verkeersader. Zelf vind ik het fantastisch om voorzichtig langs alle werkzaamheden te laveren, ook al kost het wat meer tijd: hier gebeurt tenminste wat! Iets waar we in de toekomst allemaal wat aan hebben. Minder stoplichten, sneller bij de snelweg en belangrijker nog: met die groene overkluizingen is er niet meer zo'n scheidslijn tussen Leiden-Noord en de rest van de stad.

Oeverloos wikken en wegen
Dus wat mij betreft: laat maar komen die heipalen! Laten we niet oeverloos blijven wikken en wegen, maar doelgericht een plan opstellen en dan als het maar enigszins kan: aan de gang. Aan de gang met de Lakenhal, De Nobel, de parkeergarages, de Churchill Avenue, de Meelfabriek, de Aalmarkt, de dam bij de EON, de studentencampus. Met een beetje geluk kan ik er dan zelf ook nog een tijdje van profiteren voordat ik te oud ben om te werken, te winkelen, om auto te rijden, om bootjes te varen en om popconcerten te bezoeken.

Geen opmerkingen: