Hoe zorgen we ervoor dat het Glazen Huis 2011 op de Beestenmarkt in Leiden een groot succes wordt? Dat 3FM Serious Request en het Rode Kruis een recordopbrengst hebben, dat we Leiden ermee op de kaart zetten én dat we Leiden als creatieve, culturele, economische stad een impuls geven? Vorige week dacht Stadslab Leiden daarover mee met Leiden Marketing.
Het leverde vele goede grote en kleinere ideeën op.Eén idee dat echt nadere uitwerking verdient wil ik hier noemen: de komst van een twintigtal Glazen Huisjes kriskras door Leiden in een jaar lange aanloop naar een zesdaagse Grande Finale op de Beestenmarkt. Dat gaat als volgt:
1. We schaffen gedurende 2011 twintig glazen (of polycarbonaat) kassen aan. Of liever: we laten ze sponsoren door LTO Nederland, The Greenery oid. Kassen van ongeveer 20 m2, zoals je ze ziet op volkstuincomplexen, met rechte wanden. Dit zijn de twintig Leidse Glazen Huisjes.
2. Het eerste Glazen Huisje zetten we ergens in Leiden neer en openen we op hetzelfde moment dat in Eindhoven het Glazen Huis 2010 open gaat. Dan gedurende het jaar komen er steeds meer Glazen Huisjes bij, kriskras door de stad, op bekende en minder bekende plekken. Soms tijdelijk, soms permanent. In elk Glazen Huisje valt tegen betaling iets te ontdekken of te doen. De opbrengsten gaan alvast naar de Glazen Huis-actie 2011 in Leiden.
3. Denk aan:
- Een Glazen Huisje tijdens de Restaurantweek op het Pieterskerkplein: je kunt er met vijf mensen intiem dineren, maar je betaalt voor zes;
- Een Glazen Huisje op het dak van de V&D en de Meelfabriek tijdens het Openluchthotel. Voor € 200,- kun je er gerieflijk in overnachten met het mooiste uitzicht rondom op de Leidse binnenstad én de sterrenhemel;
- Een Glazen Huisje (of twee) in de Pieterskerk tijdens het Pieterskerkgaladiner waar je onder leiding van een topkok zélf mag helpen met de bereiding van je eten. Strikje af, kokschort aan;
- Een Glazen Huisje bij basisscholen, waar kinderen zelf hun groentes kunnen kweken en uitleg krijgen over waarom het in Afrika (of anderszins het goede doel voor het Glazen Huis 2011) zo moeilijk is om aan voldoende eten te komen;
- Een Glazen Huisje middenin de Burcht van Leiden waar je 's nachts tegen betaling de mooiste gedichten voorgelezen krijgt;
- Een Glazen Huisje midden in de Hortus Botanicus waar je intiem heel bijzondere films kunt kijken tijdens het Leids Filmfestival;
- Een drijvend Glazen Huisje tijdens de Peurbakkentocht waar je een privéconcert kunt krijgen van je favoriete artiest.
- Et cetera. Et cetera.
4. Heel Leiden wordt gedurende 2011 overspoeld met Glazen Huisjes die meerdere doelen dienen: je haalt alvast geld op met al die activiteiten; je maakt een jaar lang reclame voor de komst van het echte Glazen Huis; je verbindt alle individuele Leidse evenementen met elkaar door dezelfde invalshoek; en je haalt bezoekers naar je stad die wel eens de Glazen Huisjes Route willen doen met bv het Gilde Leiden.
5. In december 2011 verzamelen alle Glazen Huisjes zich op de Beestenmarkt tegenover het echte Glazen Huis. Keurig in het gelid staan ze, met voldoende ruimte er omheen. Of als lint van het station naar de Beestenmarkt. Elk glazen huis wordt beschilderd/beplakt door een schoolklas, zodat er een soort glas-in-lood-effect ontstaat. De binnenkant wordt verlicht en er ontstaat een feeërieke kleurrijke verzameling van reuzelampionnen die mooier zijn dan de mooiste kerstversiering die je je ooit kunt voorstellen.
6. Eenmaal keurig in het gelid en mooi aangekleed kunnen de duizenden bezoekers van alles doen in en rond de Glazen Huisjes. Sponsors kunnen tegen betaling een Glazen Huisje claimen tijdens dit evenement. De opbrengst komt ten goede aan de actie. Het thema in elke kas is 'Ontdekken', we zijn niet voor niets een Stad van Ontdekkingen. Een biosciencebedrijf doet in een Glazen Huisje wetenschappelijke proeven met het publiek. Een restaurant laat bijzondere gerechtjes proeven. Heineken test er zijn nieuwe speciaalbieren en vertelt hoe die tot stand komen. Selexyz Kooijker laat auteurs voorlezen uit werk-in-wording. De Universiteit Leiden houdt live masterclasses. De Stadsgehoorzaal organiseert een ontroerend concert van een cellist, een onontdekt stuk van Vivaldi. Allemaal kort, en intiem, in zo'n prachtig verlicht en warm Glazen Huisje.
7. Na de actie kunnen de Glazen Huisjes aantrekkelijk geprijsd worden gekocht, bijvoorbeeld door volkstuinbezitters, of scholen. Ook dat bedrag gaat uiteraard weer naar de actie. Wie wil er nou niet zo'n origineel Glazen Huisje op z'n moestuin hebben staan? En ze vormen tevens het blijvende aandenken aan de meest succesvolle 3 FM Serious Request Glazen Huis actie ooit.
Meer ideeën van de Stadslab-avond over het Glazen Huis vind je hier.
1 opmerking:
Samen met de Leidse Glibbers vind ik dit ook een super idee! Wanneer ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag.
Een reactie posten