dinsdag 14 september 2010

The High Line: mijn bron van inspiratie

Eén van mijn belangrijkste bronnen van inspiratie is The High Line in New York geworden. Hieronder twee nieuwe filmpjes en animaties van het project. Een prachtig park op een verhoogde verlaten treinrails. Om meerdere redenen een inspiratiebron.

Burgerinitiatief
In de eerste plaats is The High Line een burgerinitiatief. Buurtbewoners zagen het gebied als een kans waar de gemeente en anderen het bouwwerk als een lelijke sta-in-de-weg zagen. Met veel doorzettingsvermogen wisten ze het stadsbestuur en talrijke investeerders enthousiast te krijgen. Dit is de rol die ik in Leiden voor Stadslab voor me zie. Een goed idee vanuit het betrokken deel van de bevolking, dat de stad als geheel verder helpt, koppelen aan enthousiasme, doorzettingsvermogen, pragmatisme en financiers.

Kansen zien
Ten tweede: sinds 1980 was The High Line in verval. Niemand, behalve Joshua David en nog een paar anderen, zagen de kansen. Nu is het een van de hoogtepunten van dat deel van New York. Geen enkel land in de wereld heeft zo'n park op tien meter boven het grondoppervlak. Toevalligerwijs staat De Meelfabriek in Leiden ook sinds 1980 leeg. Het sterkt me in de overtuiging dat het nog niet te laat is om ook daar iets heel bijzonders van te maken.

Groene singelpromenade
En ten derde de opzet van het park: één lang pad waarin moderne architectuur wordt gecombineerd met 'historische' begroeiing, dat wil zeggen: de planten die er na sluiting van het traject gingen groeien zijn teruggekomen in het ontwerp. En met doorkijkjes naar wat het vroeger was. Oud en nieuw zorgen voor dynamiek. Je hebt daarnaast aan de ene kant continu het gevoel dat je over één pad loopt, maar aan de andere kant is er per buurt ruimte voor een invulling die past bij die buurt. Dat is mijn basisgedachte voor de 6,1 kilometer lange groene singelpromenade die aan de binnenkant van de Leidse singels moet komen.





Geen opmerkingen: