dinsdag 1 juni 2010

Politiek

Hoogleraar en Neerlandicus Frits van Oostrom uit Leiden gaf een mooi interview in het Leidsch Dagblad van zaterdag 29 mei. En nog eens in de Leidse Salon die de dag erna in de Lakenhal werd gehouden. Met zo'n beetje alles wat hij zei, was ik het eens. Als hij politicus zou zijn, zou ik op 'm stemmen. Maar dat zal nooit gebeuren. En ook dat vond ik heel herkenbaar.

"Ik heb geen aspiraties om de politiek in te gaan. Ik kan slecht tegen partijpolitiek, dat weerhoudt me ervan. Ik zou het ook heel vervelend vinden om iemand van een andere partij, als doel op zichzelf, pootje te lichten. Ik werk in de wetenschap, een heel open systeem waar plek is voor heel veel mensen. De politiek is een gesloten systeem. Er zijn 150 zetels, dáár draait het om. De winst van de één is daarbij het verlies van de ander. (....) In de politiek heb je vanaf dag één tegenstanders en zelfs vijanden. Ik zou dan denken: waar heb ik dit aan verdiend? Ik zou me te snel gekwetst voelen."

Geen opmerkingen: