dinsdag 18 mei 2010

Leidse grachten weer open?

Leiden heeft na Amsterdam de meeste grachten van Nederland. Zou de aantrekkelijkheid van de stad extra worden vergroot als we een paar grachten opengraven? De Historische Vereniging Oud Leiden hield daar afgelopen weekeinde een discussiemiddag over. In een eerdere blogpost uitte ik mijn twijfels daarover, omdat het veel geld is (Lange Mare: 9 miljoen) en we dat geld misschien beter kunnen steken in belangrijkere projecten (de groene singelrand bijvoorbeeld). In het verslag van het Leidsch Dagblad van gisteren lees ik dat onder de aanwezigen méér mensen er op die manier over denken.

Hoogheemraadschap
Edoch: ik sprak een tijdje geleden een inmiddels gepensioneerde medewerker van het Hoogheemraadschap, en die vertelde dat het open maken van de grachten niet alleen tot een fraaier stadsgezicht leiden, maar dat het óók belangrijk is voor de verbetering van de waterberging in de stad. En dat het Hoogheemraadschap daar wel in zou willen (mee)investeren. Als dat zo is, dan verandert dat de zaak wat mij betreft.

Binnenstad BV
Overigens ben ik het eens met Tom Bade, directeur van kenniscentrum Triple E, die sprak op de bijeenkomst. Hij ziet de binnenstad als een bedrijf op zich, een economische eenheid waar geld verdiend wordt. "Geld verdien je niet alleen met productiemiddelen, maar ook met schoonheid (...) Door de Lange Mare, de Stille Mare en de Hooigracht (foto) opnieuw open te graven, stimuleer je sectoren als toerisme, recreatie en detailhandel. Open grachten zijn bovendien goed voor het vestigingsklimaat." De vraag is alleen of open grachten de hoogste return on investment hebben voor de Binnenstad BV.

8,5 kilometer gracht erbij
Ik heb gisteravond trouwens even nagerekend hoeveel kilometer gracht we erbij krijgen in de binnenstad als we álle grachten opengooien die in de loop der tijd zijn gedempt. Dan kom ik uit op zo'n 8,5 kilometer, waarvan alle Binnenvestgrachten al bijna de helft voor hun rekening nemen. Samen met de 11,5 kilometer die we nu hebben zouden we dan op 20 kilometer gracht uitkomen. Het zou wel een ramp zijn voor de bereikbaarheid van de stad voor auto's, met water terug op Hooigracht, Levendaal, Korevaarstraat, Langegracht etc.

Twintig kilometer gracht, is dat veel? Amsterdam heeft 100 kilometer aan grachten. Ik denk wel dat we dan in de top vijf van de wereld zouden staan. Venetië zal meer hebben, maar verder?

1 opmerking:

EJ zei

Als we dan ook zo weinig auto's en zoveel bootjes in de stad krijgen als Venetie ben ik voor!