donderdag 6 mei 2010

Hoge nood: waar zijn de openbare toiletten?

Het Gilde in Leiden houdt bijna dagelijks rondleidingen in de stad, waarmee we zo'n beetje de meeste rondleidingen van alle steden in Nederland hebben. Telkens moet de gids met een groep afspreken op locatie. Dat moet liefst een locatie met toilet zijn, want er zijn altijd wel een paar mensen die vooraf of achteraf even naar het toilet moeten. Maar waar doe je zoiets? Individueel glip je even binnen bij de Hema, maar wat als je met een man of twintig bent?

Netjes ingepast
In Leiden is maar één openbaar toilet volgens mij, de 'plaslus' op de Herengracht, maar die is niet geschikt. Het Gilde heeft afspraken gemaakt met een aantal locaties, het stadhuis bijvoorbeeld, maar je kunt daar niet altijd terecht. Pas bij het binnenstadsoverleg vorige week begreep ik waarom de nood zo hoog is en het Gilde pleit voor méér openbare toiletten in de stad. Ik moest denken aan het verhaal van hoogleraar Jos van den Broek, die betoogde dat de beleving van een stad staat of valt met de aandacht voor de kleinste details. Je kunt nog zo'n mooie stad hebben, als je er niet fatsoenlijk naar de wc kunt, ga je je toch ergeren. Nu ik dit weet ben ik ook vóór openbare toiletten. En dan niet in een ranzige achterafhoek, maar gewoon netjes ingepast in het straatbeeld.

Natte broek
P.S. Mijn broer zat een paar jaar geleden op een van de eerste zelfreinigende openbare toiletten. Gooide er een Franse franc in om de deur open te maken, deed de deur dicht, controleerde of de deur wel dicht zat en deed 'm per ongeluk weer open en weer snel dicht. Maar op dat moment dacht de wc: hee, de bezoeker heeft mij verlaten. De vloer kantelde een kwartslag en van alle kanten werden vloer, toilet én mijn broer met water en zeep bestraald. De rest van de middag liep 'ie vanaf zijn middel zeiknat door de stad.

Geen opmerkingen: