dinsdag 16 maart 2010

Leiden als beleving

Een zeer interessante presentatie (zie onder) hield hoogleraar Wetenschapscommunicatie Jos van den Broek (Universiteit Leiden) over het begrip 'beleving' en wat je daarmee kunt voor Leiden. Jos denkt met musea mee over de manier waarop zij zich presenteren aan het publiek. Een belangrijke gedachte die hij meegeeft is dat bezoekers van een museum niet naar een museum komen, maar een beleving willen. Ze beleven het totaalplaatje: als het museum wonderschoon is, maar de lunch niet te vreten en de toiletten smerig, dan gaan ze toch met een slecht gevoel naar huis.

Zo is het volgens de hoogleraar ook met de stad, in het bijzonder Leiden. We kunnen nog zulke mooie grachten en monumenten hebben, als je overal vuilnis, lege winkelpanden, een lelijke entree van de stad etc. ziet, beïnvloedt dat het gevoel dat de bezoeker van Leiden over de stad heeft in negatieve zin. Alleen zéér tevreden bezoekers worden loyale klanten, blijkt uit onderzoek. Ergo: je komt er niet mee weg om met je positieve kanten uit te pakken, je móet de negatieve kanten wegwerken. Anders kun je aan het promoten blijven. Pas als je van Leiden echt een belevenis maakt, gaat de reclame vanzelf.

Geen opmerkingen: