dinsdag 26 januari 2010

Veel animo voor Festival de Verleiding

Het gaat hard met de aanmeldingen voor Festival de Verleiding in Nieuwe Energie in Leiden, met 55 sprekers het grootste eendaagse communicatiecongres van Nederland. Ruim over de 200 mensen hebben zich aangemeld. Grappig dat het congres kennelijk zo toegankelijk is opgezet dat er zelfs aanmeldingen binnenkomen die niet eens in de communicatiesector werken, maar het gewoon interessant vinden. Met een prijs van 89 euro voor een hele dag interessante en/of spannende verhalen en debatten is de drempel laag.

Overuren
Inmiddels draait het organiserende Stichting Leiden Communicatiestad overuren om de dag zo goed mogelijk voor te bereiden. De wat ongebruikelijke opzet zonder plenaire sessies, zo'n grote hoeveelheid sprekers, in allerlei verschillende vormen, dwars door het hele gebouw en op een boot (als er tenminste geen ijs ligt) maakt het nog niet eenvoudig. Het openingscongres van de stichting is een mooi visitekaartje. En een goed moment voor veel mensen in de sector om elkaar te ontmoeten. Zo blijven de meeste sprekers de hele dag om het programma ook zélf bij te wonen. Eén hoogleraar die ik sprak gaat bijvoorbeeld naar de lezingen van andere professoren om eens te beluisteren waar zij zoal mee bezig zijn.

Cultuur
Leiden is een stad van kennis én cultuur, en ook dit festival brengt een mix van beide. Géén steltlopers (want te vaak gezien), wél een aantal andere vooral grappige acts. En ook leuk: de master Mediatechnology van de Universiteit Leiden neemt drie interactieve installaties mee.

Geen opmerkingen: