vrijdag 23 oktober 2009

Bijzondere architectuur in Leiden Noord

Nooit in de gaten gehad wat voor gaafs er op stapel staat in Leiden Noord. Natuurlijk: ik wist van de bijzondere nieuwe woonwijk Nieuw Leyden die gebouwd wordt. En ik wist dat woningcorporatie Portaal een creatieve bestemming zoekt voor het iets verderop gelegen 50 kv-station (het gele gebouw met het terras ervoor op de foto).

Maar toen ik bij Portaal was om over dat voormalige electriciteitsstation te praten, zag ik pas een prachtige artist impression van het hoge, witte gebouwencomplex dat de bekende architecte Liesbeth van der Pol heeft ontworpen dat tussen het 50 kV-station en de Willem de Zwijgerlaan komt. Opeens kreeg ik heel erg een Ceramique-gevoel: die mooie nieuwe wijk 'aan de andere kant' van de Maas in Maastricht. Vernieuwende architectuur, gekoppeld aan oude industriële gebouwen op enige afstand van de binnenstad, met winkels en horeca in de plinten (foto 2, de kant van de Willem de Zwijgerlaan). Dat gebeurt ook in de plannen van Leiden Noord.

Nu al wandelen er zo'n beetje dagelijks groepen geïnteresseerden door Nieuw Leyden om daar naar de vernieuwende architectuur te kijken. Straks krijg je de gebouwen van onder andere Liesbeth van der Pol (klik op projecten - Nieuw Leyden) erbij. Als je in of rond het 50kV-station ook nog een soort klein permanent bezoekerscentrum maakt à la de NAI-vestiging in Maastricht (misschien in samenwerking met het RAP?), dan zou je hier echt een architectuurwijk met aantrekkingskracht van kunnen maken.

Geen opmerkingen: