donderdag 10 september 2009

Stichting Leiden Communicatiestad van start

Vanmiddag wordt de arbeidsovereenkomst getekend tussen de Stichting Leiden Communicatiestad en directeur Peter Duijvestein. Een nieuwe stichting, een nieuwe directeur. Een mijlpaal voor een grote groep enthousiaste mensen die twee jaar lang met de voorbereidingen bezig was.

Tweede economische pijler
Doel is om de communicatiesector als tweede pijler onder de Leidse economie te vergroten en versterken, naast de bio science sector. Zo'n tweede pijler is nodig om de economie steviger te maken. Uit de tijd van de textielindustrie weten we wat er met een stad gebeurt als je te veel op één sector leunt. Daar komt bij dat de communicatiesector al één van de grootste in de stad is, alleen nog te weinig zichtbaar.

Breed draagvlak
De stichting is opgericht door de gemeente Leiden, Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden, ROC Leiden, Kamer van Koophandel en enkele communicatiebedrijven. Zij zorgen ook voor de financiering. Een mooi breed draagvlak dus, dat bovendien wordt weerspiegeld in een 'zwaar' bestuur dat in de beginfase onder voorzitterschap staat van Jacques van Gaal (voorzitter RvB ROC Leiden). Ikzelf heb me opgeworpen als secretaris/penningmeester. Bij het opzetten van de stichting hebben we goed gekeken naar het voorbeeld van de Stichting Leiden Life Meets Science.

Directeur
Peter Duijvestein is voor drie dagen per week de spin in het web als directeur. Als net afgezwaaid directeur van BplusC (Bibliotheek, Muziekschool) heeft hij een goed netwerk in Leiden. Naast het inrichten van het bureau van de stichting staat meteen al een aantal forse activiteiten op stapel, zoals het organiseren van een openings(netwerk)evenement en het opstarten van een onderzoek naar de huisvestingssituatie van communicatiebedrijven in Leiden. De bedoeling is dat de nieuwe directeur kantoor gaat houden in het Huis van de Communicatie in Nieuwe Energie.

Een website is er nog niet, maar op deze weblog vind je onder de tags Leiden Communicatiestad, communicatiesector en Huis van de Communicatie diverse blogposts over het onderwerp.

Geen opmerkingen: