woensdag 12 augustus 2009

Zes obstakels te slechten tot 'groene singelwandeling'

Journalist Silvan Schoonhoven van het Leidsch Dagblad liep, gewapend met camera, de toekomstige groene singelwandeling. Een wandeling van zes kilometer over de vestewallen van de Leidse binnenstad. En bracht in de krant van 8 augustus genadeloos in kaart welke blokkades geslecht moeten worden.

Jaren zestig
Het plan voor een vrijliggend wandel- en fietspad aan de gehele binnenkant van de Leidse singels dateert al uit de jaren zestig. Ik heb het weer op de agenda geplaatst omdat zo'n beetje de hele noordoostkant van de singel op de schop is en gaat. Je kunt de aanleg van het pad in één adem meenemen. Als er een moment is om het lang gekoesterde plan tot realiseren, dan is dat nú. Het pad aan de noordoostkant is daarnaast essentieel voor de ontwikkeling van Quartier Leyden tot een nieuwe hippe, bruisende, creatieve stadswijk.

Positief
Het plan is inmiddels terecht gekomen in het Programma Binnenstad. Ik zag dat de Historische Vereniging Oud Leiden in een inspraakreactie heel positief was over dit deel van het programma. Dat deed me goed: zo zie je maar dat historie en innovatie elkaar helemaal niet hoeven te bijten.

Blokkades
Terug naar de wandeling in het LD: de proefwandeling leverde zes serieuze obstakels op die moeten worden weggenomen om tot een onafgebroken, logische, fijne wandeling te komen. Dat zijn (als je vanaf Molen De Valk de singel met de klok mee afloopt):

1. Nieuwe Energie en het hekkenpark rondom de E.ON-centrale
2. De Haven tussen de Zijlpoort en het Ankerpark - een brug is nodig
3. De Meelfabriek
4. De Rijn tussen begraafplaats Groenesteeg en de Utrechtse Veer - een tweede brug is nodig
5. Het stuk vanaf de Sterrenwacht tot en met de Hortus Botanicus
6. Het terrein van het Museum Volkenkunde, dat overdag wel open is, maar 's avonds niet

Te praten
Gelukkig zeggen woordvoerders van zowel het museum als de Hortus in het artikel dat er over het plan te praten valt, hoewel het moeilijk wordt. Van De Meelfabriek weet ik dat de eigenaren willen meedoen in het realiseren van dit deel van het pad, als onderdeel van de totale herontwikkeling van de Meelfabriek.

Convenant
Het lastigste obstakel is dan misschien nog wel het gebied rondom de E.ON-centrale, en dan vooral door het convenant dat tussen bewoners en de gemeente is afgesloten om de dak- en thuislozen via een omhekte corridor vanaf de Langegracht naar de opvang in Nieuwe Energie te loodsen. Die corridor doorsnijdt het hele terrein. Maar zelfs daar zou met wat gezond verstand uit te komen moeten zijn. Als de wil er maar is.

Draagvlak
Het draagvlak vanuit bewoners en organisaties in de stad is in elk geval groot, zo bleek onder andere uit de inspraakreacties in het Programma Binnenstad. Nog een extra reden om er nú werk van te maken. Politici die nu de weg banen voor de realisatie van het pad, dat kunnen claimen, hebben goud in handen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010. Daar ben ik van overtuigd.

Geen opmerkingen: