dinsdag 11 augustus 2009

Idee voor Leidsch Dagblad: verkoop het regiokatern los

Met een Leidse bevolking die steeds hoger is opgeleid (inmiddels 56% heeft tenminste hbo) en met een toenemend aanbod aan gratis nieuws via Metro, Spits, televisie en internet vrees ik dat het voor het Leidsch Dagblad steeds moeilijker zal worden het hoofd boven water te houden.

Nooit winnen
De hoger opgeleide Leidse bevolking neemt liever een abonnement op NRC Handelsblad, de Volkskrant of andere landelijke kwaliteitskranten. Hoe goed de centrale redactie van HDC Media in Alkmaar ook zijn best doet, ze zullen het als het gaat om landelijke en internationale berichtgeving nooit winnen. Daarnaast vinden we steeds vaker het nieuws in gratis kranten of à la minuut op internet, teletekst, NOS Journaal etc. Waarom dan het LD nog kopen?

Betalen voor regionieuws
Het enige dat landelijke bladen en gratis media niet of weinig doen, is lokaal Leids (e.o.) nieuws brengen. Ik denk dat het grootste deel van de Leidse markt niet bereid is te betalen voor het eerste katern - dat nieuws krijgen ze beter en sneller via andere bronnen. Maar me dunkt dat een substantiële groep Leidenaren wél bereid is alleen voor hoogwaardige, autonome nieuwsvoorziening te betalen náást het nieuws dat ze via andere media consumeren.

Abonnement op regiokatern
Ik zou als HDC Media het mogelijk maken om je (tegen lagere kosten) alléén te abonneren op het regiokatern. Ik denk (maar dat zou je moeten onderzoeken) dat er heel veel mensen zijn die dan een dubbelabonnement gaan nemen: Volkskrant of NRC Handelsblad voor het bovenregionale nieuws, het het LD voor kwalitatief hoogwaardig regionaal nieuws. Vervolgens zou ik investeren in de stads- en streekredactie en het regiokatern omvormen tot een eigentijdse tabliodkrant à la NRC Next. En mét onmisbare lokale/regionale uitpagina's.

Investeren in regioredactie
Toen ik zelf als piepjonge journalist werkte op een streekredactie De Gelderlander verbaasde ik me er al over dat de beste streekredacteuren vertrokken naar een beter betaalde functie op het hoofdkantoor in Nijmegen. Om daar al telex scheurend (dat was toen nog) hun talent te verspillen. Volgens mij moeten je best betaalde talenten op de regioredacties zitten - dáár zit de reden voor mensen om je krant te kopen.

Geen opmerkingen: