donderdag 23 april 2009

Geslaagde samenwerking in de communicatiesector

In februari 2010 start de Hogeschool Leiden met een minor Bedrijfsjournalistiek. Het is de tweede hogeschool in Nederland die zich daarmee gaat bezighouden. Een gat in de markt, als je bedenkt dat er jaarlijks honderden nieuwe bedrijfsjournalisten nodig zijn. En internationaal gezien loopt Nederland al helemaal voorop: in het buitenland zijn ze nog lang zo ver niet.

De minor is in een samenwerking tussen de hogeschool en het regionale bedrijfsleven tot stand gekomen. Vier bureaus sloegen de handen ineen en stapten naar de directie van de hogeschool met het voorstel: Lansu Paulis Communicatiepartners en Maters & Hermsen Journalistiek in Leiden en Tappan Communicatie en Bureau Karin de Lange in Den Haag. Daar vond men een gewillig oor, want de hogeschool was net bezig de communicatieopleiding tegen het licht te houden, mede met in het achterhoofd dat de communicatiesector zich ontwikkelt als tweede pijler onder de Leidse stadseconomie.

De bureaus en de hogeschool stelden een interessant programma op en de hogeschool vond enthousiaste docenten. Vanuit de bureaus kwam het aanbod om gastdocenten en stageplekken te organiseren. Dit project is hopelijk een voorbode van hetgeen dat nog komen gaat als de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs wordt geïntensiveerd via onder andere de Stichting Leiden Communicatiestad.

Geen opmerkingen: