woensdag 11 maart 2009

Nobelcomplex: géén donker hol graag!

Vorige week met een groep ambtenaren een kijkje genomen in het Nobelcomplex, waar straks het poppodium van Leiden komt (zie foto). Het LVC zou er naar verhuizen. De ingang komt tegenover die van Scheltema. Ik ben heel enthousiast over de locatie, en heel enthousiast over een nieuwe muziekzaal (er moeten ongeveer 650 mensen in kunnen). Maar ik hoop wel dat men die schitterende kans benut door er iets heel kwaliteitsvols van te maken. Ik hoorde iets in de geest van dat het underground moest zijn, met graffiti op de muren enzo. Beetje ruig, kaal etc. Dat ligt natuurlijk heel erg voor de hand, en tóch (misschien wel daarom) zou ik het niet doen.

Jaren '70
Ik ben zelf een liefhebber van pop- en rockmuziek. Vroeger ook wel in het LVC geweest, bijvoorbeeld naar Herman Brood. Maar als je eenmaal een beetje het studentenleven ontgroeid bent en gewend bent geraakt aan wat meer kwaliteit, dan wil je méér. Het LVC geeft dan toch het gevoel van een jongerensoos uit de jaren '70. Als ik de jaren '70 wil herbeleven, dan kijk ik wel in mijn fotoalbums jongens! Ook de naam, Leids Vrijetijds Centrum, werkt in dit verband niet mee. Jammer, want volgens mij komen er echt wel goede bands.

Vervreemd van het LVC
Nou hoor ik van veel mensen dat ik niet de enige ben. Dat ze vervreemd zijn geraakt van het LVC. 'Het LVC? Ik hou echt wel van muziek, maar dáár ga ik echt niet heen.' Er zijn ook zo veel alternatieven in andere steden waar je zo bent. Ik zou er daarom voor kiezen om het roer rigoureus om te gooien. Alsjeblieft geen graffiti en underground, maar gewoon een fijne open sfeer, een ruimte met goede acoustiek, comfortabel. Waar de muziek centraal staat. Waarbij je het gevoel krijgt dat je welkom bent.

Combinatie met Scheltema
En denk ook iets groter. 'We kunnen het toch niet winnen van Paradiso'. We kunnen het potverdikkie wél winnen van Paradiso. De combinatie met het (nog iets te verbeteren) Scheltemacomplex aan de andere kant van de Marktsteeg, een van de mooiste bewaard gebleven industriesteegjes in ons land. Hoppetee, meteen die gruwelijke naam weg, maar één krachtige gezamenlijke internationale uitstraling met Scheltema samen. We hebben echt goud in handen!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben het met je eens. Het centrum zou inderdaad kunnen inspelen op een bredere doelgroep, dus ook op gezinnen, ouderen, muziekliefhebbers met exotische smaken (bijvoorbeeld Latin, jazzrock, folk etc.). Een inspirerende muziektempel en leuke ontmoetingsplaats voor iedereen. Nu wil het exclusief ‘street’ zijn. Ik ruik het verschraalde bier al en zie ongelukkige tieners voor me. LVC en Breehuys. Ook daar moet trouwens plaats voor zijn in het nieuwe complex, maar niet exclusief. Popcultuur is allang niet meer alleen van jongeren, dat besef lijkt nog niet te zijn doorgedrongen, laat staan dat er in de aanpak rekening mee gehouden is. En ga me nu niet vertellen dat ouderen er ook welkom zijn. Dat zijn holle woorden, klinkt mij in de oren als het kerkcombo dat zegt o-zo-hip te zijn. Ik ken maar weinig popliefhebbers van rond de veertig die met plezier in een donker rauw hol vol graffitti rondlopen. Dan zul je met iets beters op de proppen moeten komen.

Danny zei

Maar als je wilt dat het "heel" anders wordt dan het LVC, is het dan wel zo logisch om het LVC daar naartoe te laten verhuizen? Bij de bouw van de Heineken Music Hall hebben ze Paradiso ook niet opgedoekt.

Jeroen Maters zei

Dat is een logische gedachte, Danny. Maar het LVC moet sowieso weg vanwege de herontwikkeling van de Aalmarkt. Ze bezitten over een goede infrastructuur met honderden vrijwilligers etc die waardevol is. En ik heb nu een paar keer met de directeur gesproken en hij wil best vernieuwen. In het oude LVC was er vanwege gebrek aan geld en ruimte ook nauwelijks eer aan te behalen.