donderdag 5 maart 2009

Idee voor het Da Vinci College: een Mediaklas

Het Da Vinci College in Leiden is goed bezig. De Sportklas, Dansklas, Kunstklas en Scienceklas zijn populair onder de middelbare scholieren, zo heb ik me laten vertellen. Het zou fantastisch zijn als daar een nieuwe klas aan wordt toegevoegd: de Mediaklas. De scholieren leren filmpjes maken, websites bouwen, een (school)krant maken onder deskundige leiding. Als ik weer 12 was, zou ik er zó voor kiezen! Als ze de klas in de locatie Kagerstraat zouden doen, dan kunnen ze meteen een heleboel buurmannen en -vrouwen vragen als gastdocent: er wonen veel bekende journalisten in het Boerhaavekwartier.

Zo'n klas heeft denk ik niet alleen aantrekkingskracht op jonge mensen. Het is ook een nuttige voorbereiding op een vervolgopleiding in communicatie op ROC Leiden, Hogeschool Leiden of Universiteit Leiden. We zouden dan de hele keten compleet hebben:

- je begint als 12-jarige in de Mediaklas
- je vervolgt je weg als communicatiestudent op bijvoorbeeld de ICT Academie van het ROC Leiden, de studierichting Communicatie op de Hogeschool Leiden of de bachelor Taal & Communicatie op de Universiteit Leiden.
- je start vervolgens je eigen bedrijf in de communicatieincubator in Nieuwe Energie
- je groeit door naar bijvoorbeeld een van de units van het Huis van de Communicatie in Nieuwe Energie of in de bedrijfsverzamelgebouwen van de SWO
- je gaat vervolgens door naar een grotere unit in bijvoorbeeld het Huis van de Communicatie in De Meelfabriek
- en als je dan wijs en ervaren bent geworden, ga je gastlessen geven in de Mediaklas waar je ooit begon met het maken van je eerste filmpje en je schoolkrant.

We zouden zelfs al op de basisschool kunnen beginnen. Mijn dochter Sophie (8) heeft al haar eigen blog met filmpjes, radio etc. erop. Zodat onder andere haar tante in Nieuw-Zeeland een beetje kan lezen wat er in het verre Nederland gebeurt.

Geen opmerkingen: