Een paar dagen rondlopen bij de winkeliers van de Hogewoerd in Leiden leerde dat het nog niet eenvoudig is om een winkelstraat op te knappen. De wil is er wel, de contacten ook, maar de stap om ook echt iets te gaan doén lijkt groot. Alhoewel er nu wel beweging in lijkt te komen.
Focus op eigen winkel
In de eerste plaats zijn de onderneemsters logischerwijs gefocust op het draaien van de eigen winkel. Vaak staan ze alleen in de winkel en kunnen ze niet makkelijk weg. Het zijn lange dagen en om voor of na sluitingstijd nog te overleggen over een gezamenlijke aanpak lijkt de puf te ontbreken. Over het Centrummanagement als intermediair waren twijfels: men vond dat daar niet de juiste energie zit.
Wethouder komt langs
De eigenaressen van modezaak 'Vriendinnen' nodigden een paar weken geleden wethouder Pieter van Woensel uit om te bespreken dat de gemeente een actievere rol zou kunnen spelen. De wethouder vertelde dat er een 'Programma Binnenstad' is waarin staat dat de winkelvoorziening in Leiden moet worden verbeterd. Daar was men op zich blij mee. Maar tegelijkertijd is het weinig concreet: een veelomvattend plan versus het concrete verzoek iets meer groen in de straat te doen.
Hoe word je het eens?
Dus dan maar zelf aan de bak. Maar vervolgens heeft iedereen zo zijn eigen wensen. Vriendinnen dacht dat het een goed idee zou zijn als iedereen bakken met klassieke buxussen voor de deur zou zetten. Of iets van dien aard. Iedereen is blij met dit initiatief. Maar... Van Manen aan Tafel is een designwinkel en wil juist iets moderners dat de hippe uitstraling ondersteunt. Bovendien: iedereen heeft al buxussen, daarmee onderscheid je je niet als winkelstraat. En: Skoon Ecodesign vindt het belangrijk dat wat er bedacht wordt, ecologisch verantwoord is. Sommige winkels hebben meer plaats om plantenbakken 's avonds naar binnen te rijden dan anderen. En winkels die door de eigenaren zelf bestierd worden (gelukkig de meeste in de Hogewoerd!) hebben meer slagkracht dan winkels die van ketens zijn.
Test met iets kleins
Voor het filmpje (zie filmpje in bericht hieronder) bedachten we om alvast iets kleins te doen met gele tulpen in grappige reageerbuisvaasjes. Het voorjaar in de Hogewoerd halen. Maar ze zitten vast met zuignappen aan de etalages en moeten overdag worden opgehangen en 's avonds worden binnengehaald. Diezelfde avond was de helft van de mensen dat al vergeten.
Iets unieks, herkenbaars maken
Volgens mij moet er nog nét iets meer besef komen in Leiden dat de wereld buíten de winkel behoorlijk bepalend is voor de aanloop ín de winkel. Om zo toch maar de energie te verzamelen om na sluitingstijd een paar leuke permanente acties te bedenken waar iedereen het mee eens is. Daar zou je goed samen een kunstenaar of ontwerper voor kunnen inhuren, die alle wensen inventariseert en die de ervaring heeft om er echt iets unieks, en dus herkenbaars, van te maken. En vervolgens gezamenlijk naar Centrummanagement of gemeente stappen om een concrete wensenlijst neer te leggen onder het mom: als jullie dit doen, doen wij dat... Publiek-private samenwerking.
LinkedIn
Inmiddels is er op het Leiden Netwerk van LinkedIn een levendige discussie over hoe Leiden als winkelstad beter kan. Ik zal de suggesties die daar worden aangedragen de komende tijd hier publiceren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten