In de huidige creatieve economie is dat echter niet meer iets waarmee je je onderscheidt. Bij klantgerichtheid en services draait het om voorspelbaarheid: duidelijke afspraken maken en nakomen - de klant tot dienst zijjn. De bedrijven die op dit moment 'hot' zijn, zijn juist de bedrijven die het moeten hebben van onvoorspelbaarheid, van creatieve chaos die tot revoluties in vakgebieden leidt. Niet zelden de no collar workers, de nerds, de nonconformisten, die klanttechnisch gezien misschien een ramp zijn, maar die gouden business voor je kunnen betekenen als je ze eenmaal aan je hebt verbonden.
Voor bedrijven die echt het verschil maken in de creatieve economie van nu, is 'de klant' als factor belangrijk, maar niet het belangrijkste. Bedrijven die nu booming zijn, bijvoorbeeld in de life sciences, de architectuur en design, de communicatie, zijn de bedrijven die verder denken dan de vraag van een klant. Die al in actie komen voordat een klant uberhaupt om een product of dienst vraagt. Omdat klanten de kennis niet hebben om om innovaties te vragen: de voorhoede wordt gevormd door creatieve hotshops met oorspronkelijk denkers. Bedrijven waarvoor het maatschappelijke probleem de belangrijkste motivator is.
Vandaar ook dat je in de lijsten met genomineerden van de Sterktste Schakel niet veel echt spannende bedrijven uit Leiden en regio tegenkomt. Je ziet het aan de samenstelling van de jury en de sprekers bij de uitreiking: het zijn vertegenwoordigers van de oude economie. De hoogste tijd voor de organisatie om de Sterkste Schakel om te vormen naar een wedstrijd die een stimulans kan zijn voor waar het anno 2009 wereldwijd om draait: de creatieve economie. En neem in die vernieuwingsslag dan meteen de inhoud van het tijdschrift mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten