De gemeente Leiden, LUMC, de universiteit, ROC Leiden, Heineken, Achmea, Centocor, Luba, Flora Holland, Zorg en Zekerheid: voorbeelden van grote organisaties in en rond Leiden die een essentiële rol kunnen spelen in de ontwikkeling van de creatieve economie in de eigen stad. Niet alleen door zelf met innovaties bezig te zijn, maar ook vanuit hun rol als inspirerende opdrachtgever voor bijvoorbeeld communicatiebedrijven. Wat ongelofelijk jammer dat dat nog maar zo weinig gebeurt.
Over het hoofd gezien
In de eerste plaats wordt vergeten dat er in Leiden zelf zo'n duizend bedrijven actief zijn in communicatie en schieten zelfs de opdrachtgevers in eigen stad te makkelijk in de 'heb je iets nodig, dan moet je naar Amsterdam'-modus. Aan de andere kant kunnen Leidse bedrijven ook meer hun best doen om zich zichtbaar te maken, gebiedt de eerlijkheid te zeggen.
Traditioneel
In de tweede plaats zouden Leidse opdrachtgevers een andere houding moeten aannemen ten opzichte van hun leveranciers. Leidse opdrachtgevers zijn nu nog traditioneel in de opvattingen over de opdrachtgever-opdrachtnemer-relatie. Wij zeggen precies wat jullie moeten doen: een website bouwen, een blad maken, een event organiseren. En we weten ook al hoe we dat willen: hetzelfde als onze concurrent daar en daar heeft gedaan. Of ze lossen de zaken intern op.
Co-creatie
Wat we willen is co-creatie. We willen opdrachtgevers die niet met een specifieke vraag en al het halve antwoord op die vraag komen. Communicatiebureaus werken als gevolg daarvan te vaak op de automatische piloot, komen met halffabrikaat producten en diensten. Wat we eigenlijk willen is dat we in het vroegste stadium samen nadenken over een communicatieprobleem, om zo tot innovatieve, baanbrekende oplossingen te komen. Op die manier stimuleer je dat communicatiebedrijven zich creatief ontwikkelen, en inspireer je ze tot grootse daden.
Dutch Space
Een voorbeeld van hoe het wel kan, leverde Dutch Space (gevestigd op het Bio Science Park in Leiden) begin dit jaar. Mijn bedrijf Maters & Hermsen wilde graag experimenteren met een nieuw crossmediaal platform dat we hadden ontwikkeld, met een weblog, een digitaal magazine, een televisieprogramma en een radioprogramma. Totdantoe maakten we alleen papieren kranten en tijdschriften. Best een gok voor 's lands grootste ruimtevaartbedrijf, omdat we nog geen ervaring ermee hadden en dus geen referenties konden overleggen. Bovendien hadden het we onszelf extra moeilijk gemaakt door ons ten doel te stellen om alles met 60 medewerkers in een dag af te krijgen. Gevolg: een invasie van journalisten en vormgevers, fotografen en cameramensen op het 200 medewerkers tellende kantoor van Dutch Space.
Stap in nieuw tijdperk
Het eindresultaat was wel dat aan het eind van de dag alle medewerkers een complete innovatieve interne crossmediamix gepresenteerd kregen. Een verslag daarvan zie je in onderstaand filmpje. Dutch Space heeft ons daarmee enorm op weg geholpen om een nieuw crossmediaal tijdperk te betreden en een voorsprong op te bouwen in Nederland. Een voorbeeld van hoe inspirerend opdrachtgeverschap kan werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten