dinsdag 30 december 2008

Leiden als prettig alternatief voor Amsterdam

Amsterdammers veroveren Leiden. Een paar maanden geleden kreeg ik nieuwe buren. Ze woonden in de binnenstad van Amsterdam, werken op het hoofdkantoor van ING en bij de KLM op Schiphol. Waarom deze keuze? "Amsterdam is zo gruwelijk duur aan het worden. En je kunt je auto bijna niet meer onbeheerd in de straat laten staan. Maar we willen graag wel in een stad wonen, en op reisafstand van werk. Leiden bleek een ideale plek. Het is er veilig, wat kleinschaliger, minder duur en via de A44 ben je net zo snel op kantoor aan de Zuidas als wanneer we dwars door de binnenstad van Amsterdam en dan over de A10 moeten."

Twee maanden later: ook het huis daarnaast kreeg nieuwe bewoners. Weer uit Amsterdam. Ze verhuisden om dezelfde redenen. Maar nu was er ook een kind in het spel. "Hier zijn nog (betaalbare) huizen met een tuin. Die waren er niet in Amsterdam. En we vinden het fijn als ons kind in een stad opgroeit met een dorpse vriendelijkheid, maar wel met alle faciliteiten voor ons om uit te gaan, te winkelen..."

Rond datzelfde moment stond er een artikel in Elsevier dat vertelde dat Amsterdammers de stad massaal verlaten en in naburige steden als Haarlem en Leiden gaan wonen. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik krijg het gevoel dat veel Leidenaren na hun studie hun geluk in de hoofdstad gaan beproeven, maar weer terugkeren op het moment dat er gezinnetjes worden gesticht.

Wat jammer is aan dit verhaal is dat de Amsterdammers zelf weliswaar verhuizen naar Leiden, maar dat de bedrijven en organisaties waarvoor ze werken niet mee verhuizen. Dat versterkt het karakter van de stad als slaapkamer van de grote omliggende steden. Aan de nieuwe inwoners van Leiden zelf zal het overigens niet liggen: ze zouden graag in Leiden zelf willen werken. Ook al ben je met trein of auto zo in de volgende stad. De Zuidas (zie foto) is bijna net zo snel vanuit Leiden te bereiken als vanuit de binnenstad van Amsterdam.

Naar mijn idee zou het aantrekken van (creatieve) bedrijven naar Leiden prioriteit moeten krijgen. Vervolgens kunnen deze bedrijven belangrijke impulsen geven aan het verbeteren van de kwaliteit en de dynamiek van de stad.

Geen opmerkingen: