maandag 29 december 2008

Leiden, een stadswijk van Amsterdam?

Toen ik in 2003 startte met het opbouwen van een Europees netwerk van topbureaus voor bedrijfsjournalistiek, begon ik met een telefoontje naar het beste bureau van Engeland. "Geweldig", zei de directeur, "ik stap morgen in het vliegtuig om je te ontmoeten. We waren net op zoek naar een verstigingsmogelijkheid in Amsterdam." Amsterdam? Ik zei: "Wij zijn gevestigd in Leiden, niet in Amsterdam." Hij: "Hoe ver is Amsterdam van Leiden?" Ik: "Een half uur." Hij: "Well, that's Amsterdam!"

Ik moest aan dit voorval denken toen ik over het initiatief Creative Cities Amsterdam Area las. Steden als Haarlem en Hilversum kruipen gezellig onder de paraplu van de hoofdstad. Veel steden zijn druk bezig met hun eigen positie als het om de ontwikkeling van de creatieve stad gaat. Maar voor een buitenlander zijn alle steden rondom Amsterdam gewoon buitenwijken van Amsterdam. Aan de ene kant zou dat ervoor pleiten om je aan te sluiten bij zo'n initiatief. Aan de andere kant heb je in elke stad te maken met lokale eigenaardigheden waarop je moet inspelen. Ik denk dat het het beste is om én én te doen: samenwerken waar het kan, lokaal werken waar het moet.

Geen opmerkingen: