woensdag 3 december 2008

Idee voor het Centrummanagement: Natte-neuzen-etalages

Damesmodewinkel Heerenleed aan de Breestraat won een tijdje geleden de prijs voor beste etalage van Leiden. Opnieuw. En terecht! De Leidse kunstenares Simone de Jong maakt er prachtige kunstwerken van, driedimensionale schilderijen. Waarom zien de meeste etalages in Leiden er zo ongelofelijk braaf en weinig doordacht uit? Alsof ze het uitschreeuwen: "Kom niet naar mij!" Te vol, te veel dozen schuiven, te weinig emotie.

Stel je voor dat we de hele Breestraat vol met etalages zouden hebben van Heerenleed-kwaliteit. Nee, de hele binnenstad met bijzondere etalages. Levende etalages, kunstzinnige etalages, zingende etalages, geurende etalages, bewegende etalages, multimediale etalages. Gemaakt door een van de vele beeldend kunstenaars in Leiden, etalages in samenwerking met studenten van bijvoorbeeld Media Technology van de Universiteit Leiden, of de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Zou dat geen winkelend publiek trekken?

Ik zeg: Centrummanagement van Leiden, start de actie 'Natte Neuzen Etalages'! Zoek Leidse kunstenaars en wetenschappers die willen meehelpen en koppel ze aan winkeliers die meer met hun etalage willen. Mooie service toch? Maak een boek met mooie voorbeelden die ter inspiratie dienen.

Vroeger drukte ik als kleine jongen op donkere decemberavonden met mijn natte neus tegen de etalage van de Bijenkorf. Ik kon niet genoeg krijgen van dat prachtige ronddraaiende Playmobilkasteel, dat van binnen verlicht was en waar je het wapengekletter letterlijk uit de donjon hoorde. Ik ben niet de enige.

Laatst was ik in Delft en heb ik weer een kwartier voor een etalage gestaan, van een kleine speelgoedwinkel. Ze hadden er een gigantische Cuboro knikkerbaan opgesteld, waarbij de knikkers met een ingenieus mechaniekje telkens naar boven werden getransporteerd. Vast een werkstuk van een TU-student. Ik moest en zou die knikkerbaan hebben. Pas toen ik pinde realiseerde me ik me dat die simpele houten blokjes me een rib uit mijn lijf zouden gaan kosten.

Geen opmerkingen: