woensdag 14 september 2011

Tweeduizend bomen langs de Leidse singels

Er waaide een boom om aan de Herensingel bij die storm van eergisteren. Het bracht me op het idee om eens alle singels langs te fietsen en te tellen hoeveel er nog zijn blijven staan. Ik schatte vooraf drieduizend, en kwam uit op tweeduizend, van gevel tot gevel. Nog steeds best veel. Die bomen leveren de stad veel geld op. Daarover hieronder meer. Vanuit de helicopter zag ik een prachtige groene zoom van bomen helemaal om de binnenstad heen, met name de zuidwestkant.

In de vezels
Het tellen duurde twee keer een uur. Dat viel mee. De eerste dag de noordwestkant, de tweede dag de zuidoostkant. Ik vind dat een project waarmee je bezig bent tot in je vezels in je moet zitten. Qua kennis en fysiek. Dus schaats, vlieg, fiets, skate, wandel, ren ik al dan niet fotograferend tientallen rondjes singel, in alle jaargetijden. Ik lees alles wat los en vast zit over de geschiedenis. En spreek iedereen die er ook maar iets over weet of mee wil.

Dat bomen tellen moest dus ook maar gebeuren. In het Ankerpark reed ik onder een dubbele rij kastanjes. Het woei er zo hard dat ik het gevoel had dat er elk moment een boom op me zou vallen. Ik zag in gedachten mensen boven mijn zielloze lichaam staan en bespreken: 'Wat moest die rare man in vredesnaam met dat opschrijfboekje met die getallen in zijn hand onder die kastanjebomen?'

€ 80.000 per jaar
Tweeduizend dus rond de singels, de helft aan de noordkant, de andere helft aan de zuidkant. Netjes verdeeld. Er kan nog meer bij. We moeten met het nieuwe Singelpark de 2300 bomen wel kunnen halen. Bomen vangen fijnstof af. De fijnstofafvang van een gemiddelde boom op een 'hotspot' heeft een baat van € 40,- per boom per jaar. Die 2000 bomen langs de singel leveren dus zo'n € 80.000,- per jaar op. Dat is al een kwart van het bedrag dat de gemeente heeft uitgetrokken voor de aanleg van het Singelpark (omgerekend naar afschrijving bij 30 jaar).

Waar staan de meeste bomen?
Dan de huiskamervraag: waar staan de meeste bomen langs de singel? In de Hortus Botanicus? Nee (wel een paar van de mooiste, overigens). De meeste bomen staan op en rond het Plantsoen en begraafplaats Groenesteeg. Dat laatste komt vooral door de grote houtwallen rondom de begraafplaats aan de singelkant. Getallen zijn een benadering, en bomen van particulieren zijn meegerekend.

1. Plantsoen e.o. 270 bomen (méér Plantsoenen in Leiden graag!)

2. Begraafplaats Groenesteeg e.o.  240 bomen (w.o. de allermooiste beuk van de wereld - zie foto)

3. Begraafplaats Zijlpoort e.o. 190 bomen (bijna geen op de begraafplaats zelf, wel heel veel eromheen)

4. Huigpark e.o. 180 bomen (beetje iel nog, dat wel)

5. Witte Singel excl. Hortus 180 bomen

6. Museum Volkenkunde e.o. 140 bomen

7. Maresingel e.o. 120 bomen (rijen ijle populieren - Marsman! - waar vind je ze nog?)

Ankerpark e.o. 120 bomen

9. Jan van Houtkade/Boisotkade e.o. 110 bomen

Lammermarkt e.o. 110 bomen

Katoenpark e.o. excl. Groenesteeg 110 bomen

12. Blekerspark e.o. 100 bomen

13. Hortus Botanicus 80 bomen

14. Rembrandtpark e.o. 40 bomen

Wat verder opviel: bomen op pleinen, zoals de Lammermarkt en dat vreselijk lelijke, kale parkeerterrein naast het Katoenpark, vallen volledig in het niet. Een boom heeft gras nodig. Of grafzerken.

1 opmerking:

frederik zei

Vanuit de helicopter zag ik een prachtige groene zoom van bomen helemaal om de binnenstad heen, met name de zuidwestkant. een mooie milieu vriendelijke wijze van beoordelen