dinsdag 27 september 2011

Leiden wil prijs Beste Binnenstad winnen

Breda won in 2009 de titel Beste Binnenstad
Het stadsbestuur van Leiden wil in 2017 de prijs voor Beste Binnenstad van Nederland winnen. Ik betwijfel of dat niet wat te hoog gegrepen is. Dus is het een prima doel. Immers: voor doelen met een ambitie in de categorie 'morgen wil ik een dagje ouder zijn' krijg je niemand gemobiliseerd. Het meedoen aan de prijs, met bijbehorende deadline, geeft focus. Het winnen van de prijs is niet alleen belangrijk voor voor de citymarketing, maar geeft vooral ondernemers en inwoners een gevoel van trots en eigenwaarde. En dat is weer essentieel om de stad vitaal te houden in de toekomst: je wilt werken aan een stad waar je trots op bent.

Inhoudelijk op orde
Ik zou daarom graag willen weten welke strategie we de komende jaren gaan volgen om in 2017 als winnaar op het podium te staan. Inhoudelijk denk ik dat we op stoom komen. We hebben een mooi Programma Binnenstad als uitgangspunt. Succes of falen liggen in de uitvoering. Een enthousiasmerende conferentie als aftrap lijkt me een mooi begin.

Maatjes groter
Ik begreep dat mijn blogbericht dat de binnenstad van Haarlem vijf tot tien jaar voor ligt op Leiden niet bij alle ambtenaren in goede aarde viel. Ik kan me ook best voorstellen dat het niet leuk is om te lezen dat een of andere wijsneus zijn eigen stad afvalt terwijl je dag in dag uit je best doet voor de stad. En toch begrijp ik het ook weer niet. Tenminste: niet als je ambitie hebt en de beste binnenstad wil zijn. Ik vind het leuk om complimenten te krijgen, maar ik vind het nog leuker om te ontdekken hoe het beter kan. Mijn leven lang ben ik op zoek naar 'maatjes groter of beter.'  Of het nu op de tennisbaan is of in mijn vakgebied. Om van ze te leren. En vervolgens om ze te leren verslaan. Toen we een paar keer Nederlands kampioen bedrijfsbladen maken waren geworden: hup naar Londen, Gent, Dortmund, Parijs, Barcelona om te leren van de bureaus die in die landen de prijzen wonnen. Totdat men in het buitenland bij ons de kunst gingen afkijken.

Momentum
Over Barcelona gesproken. FC Barcelona had in 30 jaar tijd slechts twee schamele kampioensbekers gewonnen toen Johan Cruijff de club ging leiden. De cabrones uit Madrid wonnen de meeste prijzen. Barcelona was zijn zelfvertrouwen volledig kwijt. Ook de eerste wedstrijden onder Cruijff ging het dramatisch. Met als dieptepunt een 5-0 nederlaag tegen een middenmoter. Cruijff toonde zich stoïcijns: 'Dankzij deze nederlaag worden wij kampioen', zei hij op de persconferentie na afloop. Pers en publiek wisten niet wat ze hoorden. Hadden zij wel naar dezelfde wedstrijd zitten kijken? Cruijff had de nederlaag als momentum nodig om het roer definitief om te gooien. Op de laatste zinderende speeldag van het seizoen wist Barcelona de grote achterstand op de rivalen uit Madrid te overbruggen en kampioen te worden. Om daarna tot op de dag van vandaag een van de topploegen in de wereld te blijven: elf kampioenschappen en vier keer Champions League in twintig jaar.

Leiden zou Haarlem natuurlijk ook als Real Madrid kunnen zien. Hup, winnen die prijs! Het is al snel 2017.

Geen opmerkingen: