maandag 29 augustus 2011

Haarlem

De binnenstad van Haarlem loopt inmiddels een jaar of vijf tot tien voor op die van Leiden. Ik schrijf het met pijn in het hart als betrokken Leidenaar, maar tegelijkertijd als compliment aan de mensen in Haarlem. Afgelopen vrijdag kreeg ik een rondleiding door Haarlem, waar ik al een jaar of tien niet echt meer was geweest. Wat heeft de binnenstad in die tijd een revitalisering ondergaan!

In de eerste plaats: aan de randen van de stad goed gepositioneerde ruime en luxe ondergrondse parkeergarages. Waardoor je in de stad zelf nauwelijks nog auto's ziet. Aan de kant van het Spaarne: een nieuwe Toneelschuur, een prachtige Philharmonie dat tevens druk bezet is met congressen, de oude fabriek van gelddrukker Joh. Enschede mooi herontwikkeld, nieuwe kwaliteitsrestaurants, nieuw aangelegde pleintjes met véél meer terrassen. Mooie hotels zijn erbij gekomen.

Aan de andere kant verrijst een nieuwe buurt Raaks, met een grote ondergrondse parkeergarage en daarop een autovrij pleintje vol terrassen dat me een beetje deed denken aan mijn favoriete plein in Barcelona. Restaurants, een fijne ijssalon, een supermarkt en andere winkels, woningen met van die Franse balkonnetjes erboven. Een nieuwe bioscoop met acht zalen. De herontwikkelde Jopenkerk (brouwerij van Jopenbier, café, restaurant) is het stralend middelpunt. Vlakbij het nieuwe gebouw van poppodium Patronaat. En tussen die twee tal van mooie speciaalwinkels en autovrije winkelstraten, een mooi verbouwd stadhuis. Eerlijk is eerlijk: het is er jaloersmakend.

Het belangrijkste: je hebt continu het gevoel dat de winkeliers, horecaondernemers, de inwoners en het stadsbestuur trots zijn op de stad en dat iedereen zijn best doet om er iets nog mooiers van te maken. Er zit overduidelijk schwung in de stad. Ik liep achter drie dames in de Barteljorisstraat, die hun dagje Haarlem vol verbazing ondergingen. 'Wat is het hier móói geworden!'

Ik vertelde twee Haarlemmers die in Leiden werken over alle plannen die we in Leiden ontwikkelen. Over een nieuw poppodium. 'Hebben we al'.  Het Aalmarktplan met grotere winkels. 'Hebben we al.' Een megabioscoop. 'Hebben we al.' Leuk ingerichte pleinen. 'Hebben we al.' Een kwaliteitshotel op het Rapenburg. 'Hebben we al.' Een bijzonder restaurant, misschien wel met brouwerij, in het pand van de Volharding aan de Haven. 'Hebben we al.' Een nieuwe supermarkt met streekproducten. 'Hebben we al.' Twee nieuwe parkeergarages. 'Hebben we al, vijf stuks.' Maar wij wonen vlakbij de duinen en de boll...' 'Wij ook.' 'En bij Schiph..' 'Wij ook.'

Ik ben benieuwd hoe het lukt dat een stad, die toch niet heel veel anders is in omvang en structuur als Leiden, in staat is geweest om zo voortvarend te werk te gaan. Ik vermoed dat we er in Leiden veel van kunnen leren.

Geen opmerkingen: