donderdag 25 augustus 2011

90 Procent passagiers Breestraatbussen moet naar CS

Waarom moeten al die streekbussen zich zo nodig door de in potentie mooiste winkelstraat van Leiden persen? Van de tien passagiers die ze uit de omliggende gemeenten ophalen moet er één daadwerkelijk in het winkelhart zijn. Negen hebben het centraal station van Leiden als eindbestemming. Zo blijkt uit onderzoek. Als die bussen nou eens via een snellere weg om het winkelhart heen geleid zouden worden, dan zou dat die negen personen een hoop tijd en ergernis schelen. De bussen moeten stapvoets door de Breestraat, ze draaien en keren, trekken op, remmen af. Als ik snel bij CS zou moeten zijn, zou de Leidse binnenstad me gestolen kunnen worden.

Het gaat gewoon niet samen
Het zou alle shoppers en fietsers bovendien een hoop ergenis schelen. Bussen, fietsen en wandelaars op zo'n smalle verkeersader met aan weerszijden winkels, theaters, stadhuis, ingang markt, horeca: dat gaat gewoon niet samen. Het leidt tot ergernissen. Het leidt tot ongelukken. Soms zelfs met dodelijke afloop. Hoe idioot is het dat we dat maar blijven tolereren? De plannen die nu gemaakt worden voor de verbetering van de verkeerscirculatie in Leiden en de heroriëntatie op de Breestraat nu de Rijngouwelijn er niet meer doorheen gaat, lijkt me een uitstekend moment om in actie te komen.

Haarlemmerstraatregime
Dan is er nog die ene persoon die wél in de binnenstad moet zijn. Als 'ie al op de Breestraat uitstapte, dan moet hij/zij nu iets meer aan de rand van de binnenstad uitstappen (haltes Kort Rapenburg of Levendaal). Honderd meter verder lopen, maximaal. Daarvoor in ruil krijgen we het begin van de enige échte revitalisering van de Breestraat. Bussen en overig snelverkeer weghalen uit de Breestraat is de enige manier waarop het ooit echt wat wordt met de straat. We kunnen de straat dan zo aankleden dat de straat weer de allure krijgt die het ooit had. En we geven shoppers en stappers alle gelegenheid om in alle rust te flaneren over de Ramblas van Leiden. Tot 11.00 uur kunnen auto's de winkels bevoorraden en fietsers naar het station snellen, daarna is de Breestraat het domein van het publiek. Het Haarlemmerstraat-regime. Maar daarmee houdt ook elke vergelijking met de andere hoofdwinkelstraat op.

Opstand
Alle adhesiebetuigingen die ik nog wekelijks op mijn vorige blogbericht krijg ten spijt, en ondanks mijn optimistische aard, geloof ik niet dat de Leidse politiek ooit de moed gaat krijgen om deze rigoreuze, maar enige juiste maatregel te nemen. Het politieke afbreukrisico is gewoon te groot. Dat wil zeggen: wordt als te groot ervaren. De hoeveelheid partijen en meningen zijn te groot. Tenzij... Tenzij de Leidse bevolking en masse in opstand zou komen en het een politiek risico zou worden om het snelverkeer niet uit de Breestraat te weren. Of er een generatie politici komt die sowieso geen levenslange carrière in de politiek ambieert en wel een risico durft te nemen.

4 opmerkingen:

Kees zei

Dit is interessant. bussen kunnen dus uit de breestraat. de rijnlandroute kan dus het beste over de Churchilllaan (voor de bussen naar cs). de meest bezoekers aan de binnenstad komen dus met de auto, parkeergarages. En de is de rgl dan wel noodzakelijk voor de binnenstad.

Anoniem zei

Ben het er half mee eens. Welke route stel jij voor om de bussen te laten nemen. De Langegracht staat 's ochtends geregeld vast. Het is mij regelmatig gebeurt dat ik daardoor mijn trein miste.
Over de Witte Singel dan? Of om laten rijden over de Haagweg..

Ik ben het er mee eens dat de Breestraat zijn flair moet terug krijgen.

Jeroen Maters zei

Een en ander hangt af van de ringweg die om het centrum moet komen en de bereikbaarheidsplannen die daarmee samenhangen. Busroutes kunnen mogelijk worden omgelegd via die ringweg of de ringweg zorgt voor ontlasting van de wegen door de binnenstad waardoor je mogelijk wel door kunt rijden over bijvoorbeeld de Langegracht. Zie ook de reacties onder vorige blogbericht. Lijkt me goed als de gemeente en verkeerskundigen hier serieus naar kijken, met als intentie het auto- en busluw/vrij maken van de Breestraat. Flair krijg je m.i. nooit voor elkaar op een hoofdverkeersader.

Anoniem zei

Jeroen, ik ben het helemaal met je eens. Bestuurders met visie hebben we nodig, die een plan kunnen maken voor Leiden zodat het weer een leuke, fijne, veilige en levendigde binnenstad wordt (al la Haarlem!). De bussen weren uit de Breestraat is daar zeker een onderdeel van. We hebben volgens mij een ander soort bestuurder nodig. Bestuurders die visie hebben, een groot plan, toekomstvisie. Het weren van bussen op de Breestraat moet in combinatie gebeuren met een ringweg oid, parkeergarages aan de rand, goed openbaarvervoer.