woensdag 1 juni 2011

De beste studentencampus van Nederland

De beste en meest duurzame studentencampus van Nederland moet naast station Leiden Lammenschans en het nieuwe spectaculaire gebouw van het ROC verrijzen. Mecanoo Architecten heeft een mooi ontwerp gemaakt voor een complex met 1900 studentenkamers, 200 starterswoningen, sportvoorzieningen, ondergrondse fietsenstallingen en een park met water. De campus, die De Leidse Schans gaat heten, wordt ontwikkeld door Vorm Ontwikkeling en Ballast Nedam. Syntrus Achmea Vastgoed wordt eigenaar. De bouw begint in 2013 of 2014.

Goed nieuws voor de Universiteit Leiden, die een extra troef in handen krijgt om marktaandeel terug te winnen. Goed ook dat voor een hoog ambitieniveau is gekozen. Dat past bij de stad anno nu. En goed voor de uitstraling van het gebied.

Toen ik in 1990 in Leiden kwam studeren en een kamer zocht, werd me van alle kanten op het hart gedrukt om níet op een studentencampus terecht te komen. De Klikspaanweg, dat stond gelijk aan een Siberische goelag, werd me voorgehouden. Wilde je meetellen, dan moest je in de binnenstad wonen, bij voorkeur aan een gracht.

Pas later kreeg ik de verhalen te horen van een buurjongen uit het dorp waar ik vandaan kwam, die op hetzelfde moment in Enschede ging studeren. Hij vertelde enthousiaste verhalen over de campus van de universiteit waar hij een kamer had. Eigen bars, winkels, muziekoefenruimtes, beruchte feesten, tennisbanen, voetbalveldjes, volop leeftijdgenoten om teams mee samen te stellen (m) of om verliefd op te worden (v). Geen goelag, eerder het paradijs. Een soort héél groot studentenhuis. Achteraf gezien was dat ook wel wat voor me geweest. Het zou best wel eens heel leuk kunnen gaan worden, daar op de Leidse Schans.

1 opmerking:

Student af zei

Hmmm, na:
-de Klikspaanweg
-de Rijn en Schie
-de Pelikaanhof
-de etc.
wederom een poging om studenten in flats/wooncomplexen te huisvesten. Laat de architect in ieder geval eens bij bovenstaande complexen gaan kijken om te zien hoe het niet moet. Verandering is niet slecht, maar het zal -op zn zachtst gezegd- een uitdaging zijn om iets toonbaars/leefbaars te creeeren, buiten de singels en ingeklemd tussen twee autowegen en een spoorlijn. Dus; voorkom massaliteit en eenvormigheid, bouw zo tijdloos mogelijk en, vooral, streef naar karakter!