vrijdag 13 mei 2011

Bus of tram: zoek de verschillen

De auto was stuk dit weekeinde en we wilden aan het eind van de dag nog even naar het strand met het gezin. Wat te doen? Met de fiets was het net even wat te ver en te lang, zeker met Gijs erbij. De taxi? Onzin om zo veel geld uit te geven. Met de bus dan maar? Lijn 40 naar Noordwijk stopt nota bene zowat voor de deur. Toch maar niet. Ik heb véél met de bus gereisd en er langzaam maar zeker een steeds grotere emotionele weerstand tegen ontwikkeld. Dat gekeer en gedraai, geschok en gehobbel, het optrekken en remmen, het te laat komen, of te vroeg, het uitzoeken van wanneer en hoe hij rijdt, de te krappe beenruimte en medepassagiers die tegen je aanhangen. Als ik wil lezen word ik misselijk, als ik wil drinken klotst het over mijn broek. Je kunt niks anders dan naar buiten kijken en zien hoe de bus zich overal tussendoor wurmt. Zeker sinds ik steeds meer de soepele alternatieven hebt geproefd, metro of light rail, smaakt de bus naar minder.

In elk geval wat comfort betreft was ik dus vóór een Rijngouwelijn door de stad en vooral naar de kust. Maar dat plan lijkt nu verleden tijd. Van Gerard van Hoorn kreeg ik onderstaand filmpje van light railway en bus: zoek de verschillen. Uiteindelijk zijn we op de fiets naar Warmond gegaan. Zwemmen in de Kager plassen. Ook leuk.

Geen opmerkingen: