donderdag 17 maart 2011

Een mooi stuk over Peter Zumthor

In de New York Times een paar dagen geleden een mooi lang achtergrondartikel over Peter Zumthor, de architect van de Meelfabriek in Leiden. De journalist bezocht alle werken van Zumthor en trok een paar keer met hem op, wat vrij uitzonderlijk is. Het beeld dat hij schetst over Zumthor, de manier waarop hij projecten doet, de gesprekken die hij voert, is precies het beeld dat ik de afgelopen jaren van hem heb gekregen. Het beeld van een uitzonderlijke man.

In de voetnoot: ergens vlak na mijn studie Journalistiek bezocht ik de redactieburelen van de New York Times in het hartje van Manhattan. Een familielid van mijn vrouw werkte daar als chef Vormgeving. Voor mij was de New York Times het kloppend hart van de kwaliteitsjournalistiek in de wereld en ik droomde van een baan daar. Na het lezen van dit stuk weet ik weer waarom. Als je zulke stukken mag (en kan) schrijven...












Geen opmerkingen: