donderdag 6 januari 2011

Inspiratie voor Leiden Communicatiestad van life sciences

Een interessant artikel in het Leidsch Dagblad over de biosciencesector in Leiden. Burgemeester Henri Lenferink vertelt daarin over zijn inspanningen om de life sciences van Leiden nationaal en internationaal op de kaart te zetten, in samenwerking met Rotterdam en Delft. Volop inspiratie voor het verder ontwikkelen van de tweede pijler onder de Leidse economie: de communicatiesector.

Afpikken
Lenferink vertelt ook dat zo'n pijler niet in een paar maanden, zelfs niet in een paar jaar van de grond komt. Jarenlang zat er maar één bedrijf op het Bio Science Park. "Pas in de jaren negentig ging het lopen", zegt Lenferink. "Een minpunt was wel dat ze het personeel van elkaar afpikten. Toen de Leidse bedrijven gingen samenwerken op het gebied van opleiding, was ook dat probleem opgelost."

Nieuwe lakenindustrie
Inmiddels werken er 3000 mensen in het biosciencepark achter het station (foto). Lenferink spreekt van de ’nieuwe lakenindustrie’. "Er is vergrijzing en de technologische ontwikkelingen gaan snel. Medisch en farmaceutisch onderzoek kan de komende jaren alleen maar groeien. Het is belangrijk voor Leiden om op de kaart te staan."

Eén paard
Een nieuwe lakenindustrie is prima. Maar één ding moeten we niet doen: net als in de tijd van de lakenindustrie wedden op één paard. We weten inmiddels waar dat toe kan leiden. Juist om die reden is het zo belangrijk dat de communicatiesector, in aantallen werknemers bijna net zo groot als de life sciences, geïnspireerd door dit succes en met hulp van de Stichting Leiden Communicatiestad voorwaarts gaat.

Geen opmerkingen: