Herkenbaar filmpje over hoe innovatie ontstaat. Het geeft weer eens het belang aan van plekken waar creatieve geesten samenkomen. Dat kan natuurlijk in de kroeg, maar ook in een Haagweg 4 of Nieuwe Energie of Meelfabriek of Bioscience Accellerator.
Herkenbaar ook omdat ideeën langzamer gaan dan mensen willen of denken. 'Wanneer komt het Stadslab nou eens met concrete resultaten?' 'Wanneer heeft Leiden Communicatiestad nu eens iets innovatiefs bedacht?' 'Wanneer is die Meelfabriek nu eindelijk eens af?' Soms zijn goede ideeën zo bedacht. Vaker kosten goede ideeën tijd. Soms kost het jaren om tot een doorbraak te komen.
Bij mijn bedrijf Maters & Hermsen bijvoorbeeld kostte het zeven jaar ploeteren, tachtig uur per week per persoon, voordat we op ons model kwamen voor een nieuw type bedrijfsblad. Gelukkig hijgde er niemand in onze nek en konden we alle aandacht op ons vak richten. Toen kwamen de prijzen: bijna elk jaar Nederlands Kampioen, Europees Kampioen. Toen kwam de pers. Toen kwamen de cursussen. De bureaus uit het buitenland. Toen werden ideeën uit onze bladen overal gekopieerd. Toen kwamen er opleidingen op universiteiten en hogescholen. Onderzoek. Leiden werd bekend als bakermat voor de bedrijfsjournalistiek. Alleen maar omdat we de tijd hadden en namen om iets echt innovatiefs te ontwikkelen, om mensen te ontmoeten, te experimenteren, om je neus te stoten, om ideeën weer te laten vallen. Zonder al te veel druk van buitenaf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten