donderdag 28 oktober 2010

Mabrouk: Islamitische slagerij, maar ook advies- en uitzendbureau

Slagerij Mabrouk op de Nieuwe Beestenmarkt is een begrip. Uit de wijde omgeving komen mensen er om mediterrane producten te kopen. Ik ook, voor Turks brood, knoflookolijven, halfgedroogde tomaten en vooral merquez-worstjes. Wat ik nooit wist was dat Mabrouk tevens een soort centrum is voor mensen met een probleem. Eigenaar Driss Abdales: 'Heb je als Marokkaan een probleem met iemand, dan kom je naar Mabrouk. Begrafenissen, papieren voor het consulaat, taalproblemen, geen werk: mijn broer Mohammed en ik staan klaar met raad en daad. We helpen door ons netwerk in te schakelen. Soms zijn we meer een advies- en uitzendbureau dan een slagerij.'

Maar niet alleen Marokkanen kunnen op advies rekenen. 'Zo kwam er een keer een Hollandse dame in de winkel die wilde trouwen met een Belgische moslim. Driss, je moet me helpen, zei ze. En dan doe ik dat. Nu moet ik wel wat meer leren om ook eens 'nee' te zeggen. Lastig, want mijn vader leerde me juist om altijd voor iedereen klaar te staan.'

In het boek Sleutelfiguren spreekt Driss Abdales over zijn eerste zware jaren als kind in Leiden ('de taal leren, naar school én werken'), zijn familie, hoe hij gaandeweg de zaak van zijn vader overnam en er zijn stempel op drukte, en hoe hij van Mabrouk een van de meest geliefde winkels voor autochtonen en allochtonen maakte in Leiden. Behalve het interview met Driss Abdales nog dertien onthullende interviews met bekende en minder bekende inspirerende Leidenaren. Te koop bij o.a. boekhandels Selexyz Kooijker en De Kler.

Geen opmerkingen: