vrijdag 22 oktober 2010

Laten we meer scenes veroorzaken

Stadslab-collega's wezen me op het initiatief Improv Everywhere in de VS. Al jarenlang hebben ze lol door grappige stunts uit te halen in de publieke ruimte in de stad. Op YouTube staat een aantal filmpjes, die tussen de 3 en de 23 miljoen keer bekeken worden (goede gratis stadspromotie trouwens). 'Cause a scene' is de slogan van Improv Everywhere. Ik vind vooral de reacties van het publiek interessant: sommigen komen niet meer bij van het lachen, anderen zijn te verbouwereerd.

Ik zie nergens boze reacties. Ik weet niet of die uit beeld zijn gehouden of dat ze er gewoon niet zijn. Ik denk het eerste. Er zullen altijd wel mensen zijn die spontane of ludieke of anderszins bijzondere acties helemaal niks vinden en dat op niet mis te verstane wijze duidelijk maken.

Ik begreep van een politieke partij in Leiden die een groene picknick hield op een (1) parkeervak op de Garenmarkt dat mensen uit hun dak gingen omdat ze er niet konden parkeren. Toen wij met het personeel van mijn bedrijf de tuin van de STUV (een stichting voor uitgeprocedeerde vluchtelingen) in één dag een make over gaven, kwam er iemand aan gereden in scootmobiel die plots een hele tirade begon over iets met asielzoekers, gemeenschapsgeld en zijn scootmobiel. Niet helemaal te verstaan vanwege de combinatie van woede en een stevig Leids accent. Best lastig om je daar niets aan gelegen te laten liggen.

Geen opmerkingen: