woensdag 14 april 2010

Favoriete Leidse stadsgeluiden

De stilte van de zondagochtend maakt de binnenstad van Leiden adembenemend mooi. Maar voor mij is een fijne stad óók een levendige stad, en bij een levendige stad hoort geluid. Niet het continue gezoem van het verkeer uiteraard, maar mooie stadsgeluiden. Ik vroeg Leidenaars op LinkedIn om hun favoriete Leidse stadsgeluiden aan te dragen. Daar kwamen mooie reacties op.

... Het geluid van de markt op zaterdag, met op de achtergrond het carillion van het stadhuis. Hoort ook geur bij: watergeur van de gracht, haring, kippenpootjes, olijven. En het gekakel van mijn dochters.

... De herrie van de kermis op 3 oktober.

... Dikke Herman uit Endegeest die groots scheldend door de Steenstraat liep, waar ik in mijn studententijd woonde. Dat was in 1974.

... De kleine man die al opera zingend door de stad liep. Hij heeft de liefde gevonden en sindsdien zingt hij niet meer.

... De jongen met de gitaar die op de Haarlemmer prachtige popliedjes zingt.

... Omdat ik ben geboren aan de spoorbaan tussen Haarlem en Leiden houd ik van treingeluiden. Waar ik nu woon, achter de Morsweg, hoor ik af en toe de trein ook weer. Het geluid hoort bij thuis zijn, maar ook bij weg kunnen gaan. Het definieert de plaats van de stad in de wereld er omheen.

... Voodoo Surinamer Jimmy inclusief de bont versierde Afrikaanse versie van de Sinterklaasstaf, die mensen hardop geneest van ziektes (of ze juist toewenst).

... Mijn sloepje komt zometeen uit de winterstalling, en wat is er dan leuker dan na een dag hard werken, met een glas wijn in de hand, zachtjes kabbelend met het dieseltje door de grachten van Leiden heen te toeren.

... Het geluid van slagen van rackets tegen tennisballen op een warme rustige dag. Of het nu Unicum (inclusief treingeluiden), Roomburg of Zuid-West (sloepgeluiden) is.

... Het in de verte verwaaide geluid van luidsprekers van een voetbal- of hockeytoernooi. Of van de openluchtrepetitie van K&G.

... Het geluid van de zacht ruisende bomen in het Van der Werfpark op een mooie zomeravond en, sinds ik onlangs weer in Leiden woon, een lekkerrrr Leids gesprrrek tussen twee onvervalste Leidse dames.

.... Het geluid van stuiterende fietsen over kinderkopjes. Vooral van studentenfietsen waarvan de bel blijft rinkelen en de spatborden loszitten.

... Het geluid van heien in de vroege ochtend (okee, niet al te dichtbij). Daar word ik heel actief van.

... Het geluid van heipalen als die erin worden geramd voor je eigen nieuwe huis.

... We wonen aan het Plantsoen, en in het begin van de avond, op het gras het gemurmel van mensen die plezier hebben, er hun tafel buiten zetten, of een kleed neerleggen om te picknicken, soms met gitaar en wat zang erbij is een hartverwarmend geluid. Na elven, en met begeleidende dronkenschap die de stemmen luider maakt is het niet leuk meer, en houden ze ons uit de slaap. Grappig hoe het zelfde stadsgeluid kan bekoren en ergeren, afhankelijk van het tijdstip. Dat geldt ook voor het brommertje van de pizzabezorger, en de man op de markt met zijn 'aarbeien uit eigen tuintje'.

...Straatorgels vind ik een prachtgeluid, en straatmuzikanten als ze een beetje repertoire hebben en echt kunnen spelen, de harpiste bijvoorbeeld en de Russische accordeonist.

... Kakelende kippen die dagelijks vanuit de Leidse Hout op strooptocht gaan door onze achtertuinen. Dorpse geluiden in de stad.

... Het geluid van een propellorvliegtuig met een reclamedoek erachter. Dat geeft aan dat het zomer wordt.

... Bij Werfpop (in m'n achtertuin) zet ik graag mijn ramen wagenwijd open.

... Het ontroerende koraalzingen bij Leidens Ontzet.

... Jochem Myjers favoriete geluid is het geklater in het water van het Rapenburg waar 'ie in alle vroegte in plaste.

... De merel in mijn Merenwijkse tuin is er weer! Als ik 's nachts wel eens wakker ben zo rond een uur of half 4 is hij al aan het zingen met een niet aflatend aanstekelijk enthousiasme.

... Wij wonen aan de Oude Vest vlakbij de schouwburg. 's Zomers staat er voor de voorstelling een accordeonist te spelen. Geeft iedere keer weer een vakantiegevoel.

... Het mooiste geluid is 'somrgens wakker worden zodra de zon opkomt met het geluid van kwetterende vogels in de bomen en in de tuin. Daarna komt de stad langzaam tot leven.

... Het gierende geluid van het brommertje van de krantenbezorger. De plof van de ochtendkrant. En dan weten dat je nog heel even kunt blijven liggen...

... Zomer: verwaaide zwempretgeluiden van De Vliet.

... Het geluid van krijsende stadsmeeuwen om half vier 's nachts doet mij terugdenken aan lange strandnachten waarbij echte strandmeeuwen aubades brachten die je van de dageraad doordrongen.

...Het gitaar- en zangspel van de man die op moederdag bij bloemist Bert Kulk zijn kunsten laat horen.

... Kletterend water van een stadsfontein, zoals die in de singel bij Molen de Valk.

... Al het geluid dat met bouwen te maken heeft: van heien tot gefluit naar blote vrouwenbenen tot transistorradio's mét een tikkeltje ruis.

... Het ritmisch kletsen van de roeiriemen op het spiegelgladde water van de Oude Singel.

... De klaterlach van Raymond, de Pool die het bankje naast het elektriciteitshuisje 'bewoont.' Die lach kondigt de lente aan.

... Het naderen (en wegsterven) van de trollykofferwieltjes op klinkers, voorafgegaan door de kittige hakken van een jongedame in een KLM-blauw mantelpak.

... Het klokkenspel van het Stadhuis, bij voorkeur als je op de markt loopt op een gewone zaterdag met een waterig zonnetje. Geur van bloemen en vis maken het wat mij betreft compleet.

... Ik vind het fijn als mensen zingend of neuriënd over straat lopen. Daar kan ik nu echt van genieten.

... De ballen van het petanquespel die tegen elkaar klotsen.

... Hoorde vannacht voor het eerst een vlieg zoemen: de lente is er eindelijk.

... Ik hoor graag het gezang van de merel en de koolmees. Wat een fraai orkest op zondagochtend, wel ja, zeg maar gerust elke dag. Een weldaad voor de oren. Let wel: ik heb geen tuin en geen bomen! Minder fraai viond ik het gekrijs van de meeuwen, maar goed, ze horen evengoed ook bij de stad.

... Ik hoor regelmatig een oehoe-geluid, prachtig. Oehoe, oehoe...

... Een Leids gesprek zo uit de Haarlemmer, staat voor mij in de top tien van stadsgeluiden: "Een berge (beige) hond uit het arsiel gehaald, maar het zo'n leier! Hij schijt de hele stoep onder hoor. Verders trekt ie zo hard, me hele arrem is temet uitgerokken." De 'r' die een Leidenaar overal moeiteloos tussen plakt. Het is een gave!

... De ijscoman met zijn bel, ik heb hem gisteren weer gehoord.

... Draaiorgelmuziek in de Haarlemmerstraat, vreemd? Nee, als Italiaanse kan ik er enorm van genieten, het geeft me een vrij en blij gevoel. Ik geef ze ook al jaren wat geld, van mij mogen ze altijd blijven.

Geen opmerkingen: