maandag 8 maart 2010

Leidsch Dagblad: voeg bladenmakers aan je journalisten toe

Op elk moment van de dag, via elk medium de Leidse burger (e.o.) bijstaan met antwoorden op vragen die hij/zij op dat moment heeft. Dat is volgens mij in een notedop de koers die het Leidsch Dagblad zou kunnen varen om een toekomst te hebben. Afgelopen donderdag kon ik dat ei kwijt tijdens een debat over de toekomst van de regionale nieuwsvoorziening.

Relevantie
In het huidige informatietijdperk is 'relevantie' dé sleutel tot succes. Mensen betalen niet meer voor een krant omdat ze het zo goed vinden dat 'ie de waakhond van de democratie is. Of omdat je dat gewoon doet, omdat je ouders dat ook deden, een abonnement nemen op de krant op het moment dat je gaat trouwen. Zeker niet nu er zo veel alternatieven zijn: gratis online media, gratis kranten, gratis sponsored media. Mensen willen wél betalen voor een informatiebronnen die hulp bieden om actief te participeren in de samenleving. Niet dat ze het zo zullen zeggen, maar daar komt het wel op neer.

Invalshoekendenken
Op welke partij moet ik stemmen? Bij welk bedrijf kan ik werken? Naar welke school stuur ik mijn kinderen? Naar welke toneelvoorstelling moet ik zéker toe, en naar welke zéker niet? Maar ook: wat doe ik als ik een dakloze tegenkom die om geld vraagt? Of: welke positie neem ik in als er op de verjaardag bij de buurman morgen wordt gesproken over de Rijngouwelijn? Het is méér dan wat onder 'servicejournalistiek' wordt verstaan. Het is een manier van nadenken over hóe je welke informatie brengt. New York Times: 'Death rate drops by 1,5%'. USA Today: 'We live longer!' Zelfde onderwerp, ander perspectief. Het zou goed zijn om aan het team van prima journalisten bij het LD een aantal bladenmakers toe te voegen voor wie dat invalshoekdenken dagelijkse kost is.

Dicht bij de lezer
Het is niet voor niets dat kranten en tijdschriften als NRC Next en Elsevier, die zo ondubbelzinnig naast hun lezers staan in hun dagelijks leven, het relatief nog goed doen op een markt waar oplages al jaren omlaag gaan. Het Leidsch Dagblad zou dat als geen ander moeten kunnen zou je zeggen, dit soort type vragen beantwoorden. Omdat het letterlijk zo dicht bij zijn lezers zou kunnen staan.

Adverteerders
Mensen willen graag betalen voor kwaliteitvolle, betrouwbare informatie, zolang dat voor hen overduidelijk relevant is, voordeel oplevert. Zeker de jonge, hoogopgeleide, kapitaalkrachtige bevolking in de regio Leiden die het huidige Leidsch Dagblad nu níet volledig weet te pakken. En dat niet alleen: door voor deze doelgroep over een compleet pakket aan media te beschikken en precies te weten wat er op welk moment bij deze doelgroep leeft, wordt het voor adverteerders extra interessant om zaken te doen met de krant.

Debat
Ik mocht afgelopen week over de toekomst van de regionale nieuwsvoorziening in debat met Rimmer Mulder (ex-Leeuwarder Courant), Ton van Brussel (ex-hoofdredacteur Leidsch Dagblad), Kees Boonman (journalist & docent Universiteit Leiden) en Jan-Geert Majoor (hoofdredacteur Leidsch Dagblad). De zaal was goed gevuld met studenten, lezers én journalisten. Dat leverde meerdere artikelen op. Onder andere op Sleutelstad.nl (met dank voor de foto), op de blog van Alexander Pleijter en ook dit verslag van Marco van Kerkhoven. Zelf maakte ik eerder dit twaalf stappenplan. Ik ben benieuwd of het er van komt. Veel zal afhangen van het lef van HDC Media.


Geen opmerkingen: