donderdag 4 maart 2010

Leiden aan Zee

Vroeger maakte Leiden samen met badplaatsen, bollenstreek en andere omliggende gemeenten reclame. Dat was sterk. Juist die unieke combinatie van een middeleeuwse stad dicht bij een prachtig zandstrand, duinengebied, bloemenvelden en Hollandse polders maakt van Leiden in potentie een topattractie. We laten daarmee tal van andere Nederlandse en Europese steden achter ons (zie top 9 hieronder).

Ik merk het als we op zoek zijn naar een huis om mee te ruilen in de zomer. We hebben nooit problemen om Leiden te verkopen, zolang we de combinatie stad-zee maar leggen in onze advertenties. Al 12 keer zonder problemen een ruilhuis gevonden, van Zwitserland tot Frankrijk, van Engeland tot Duitsland. Verkopen we alleen de stad, dan zou het al een stuk lastiger zijn vermoed ik. Zeker aan gezinnen met jonge kinderen.

Geen folders
Ik weet niet waarom en hoe het mis ging, die samenwerking. Maar als je nu bij het Visitor Centre binnenloopt, zie je vrijwel geen spoor van onze prachtige regio. Volgens mij ligt dat niet eens zozeer aan het Visitor Centre, maar meer aan het ontbreken van materialen (brochures, folders, boeken, films) die Leiden en regio als één krachtig geheel brengen. En dat is dood- en doodzonde. We staan slechts op de 18e plaats van meest populaire steden in Nederland.

Bij de Regiokring Rijnland waar ik laatst een presentatie gaf over de creatieve stad, begreep ik dat er wel weer gesprekken zijn over meer samenwerking op promotioneel gebied. Ik hoop dat dat snel gaat leiden tot het waarmaken van ons unique selling point: Leiden, bruisende historische stad temidden van bloemen, polders, meren en zee.

Top 9 historische steden dichtst bij badplaats Nederland en België

1. Den Haag - Scheveningen 4,5 km

2. Haarlem - Zandvoort 8,5 km

3. Leiden - Katwijk aan Zee 9,5 km

3. Middelburg - Vlissingen 9,5 km

5. Alkmaar - Egmond aan Zee 10,5

6. Delft - Kijkduin 13,5 km

7. Brugge - Blankenberge 14 km

8. Rotterdam - Hoek van Holland 30 km

8. Amsterdam - Zandvoort 30 km

(berekend vanaf centrum stad, met dank aan Google Maps voor de handige rekentool).

Geen opmerkingen: