woensdag 2 december 2009

Een weblog als hersenpan van Perkamentus

Creatievestadleiden.nl viert zijn eerste verjaardag. 11.750 Bezoekers bezochten deze weblog het afgelopen jaar. Het aantal is inmiddels opgelopen tot 2000 visites per maand. Ik had geen vooropgezet doel: ik heb deze blog opgezet tijdens een les van de interne crossmediacursus die Jaap Stronks bij Maters & Hermsen een jaar geleden gaf. En ben er toen gewoon maar mee doorgegaan.

Dagelijkse backup
De weblog is een ideale plaats om overtollige gedachten en ideeën kwijt te raken, zoals Perkamentus zijn heerlijke 'hersenpan' heeft in de Harry Potter-boeken. Ik kan ze nu makkelijk terugvinden als ik ze nodig heb en blijf er niet mee rondlopen. Een dagelijkse backup van mijn hoofd. Tegenwoordig kijken er dus aardig wat mensen mee in m'n hoofd.

Off-topic item best gelezen
In totaal werden er bijna 21.000 pagina's geraadpleegd, 126 per dag. Best 'gelezen' item op één dag was de enige zonder tekst: een filmpje over the fun theory, over een trap die een piano wordt: 136 hits. Die is veelvuldig heen en weer gestuurd denk ik. Gevolgd door nota bene het enige off-topic item op deze blog: een stukje over het asielzoekercentrum waar ik tegenover woon. Heb ik weer. Ik heb sinds december 2008 elke werkdag een berichtje geplaatst, op één vrijdag na, wegens een noodlottige samenloop van omstandigheden (ziek + door alle voorraadstukjes heen die klaar staan bij een opkomend gebrek aan nieuws en/of mening).

Blog wordt live
Via Sitemeter kan ik verder zien dat een kwart van de bezoekers een Mac heeft, dat 15% uit het buitenland komt en dat het meeste bezoek komt van het stadhuis in Leiden. De blog heeft verder opgeleverd dat ik de laatste maanden steeds vaker word gevraagd om ook ergens 'live' een mening over te geven of een idee voor te verzinnen. Dat doe ik graag - hoewel het soms wel even passen en meten is tussen mijn (betaalde) M&H-werk door. Ik begreep ook dat de blog dienst heeft gedaan als inspiratiebron voor menig verkiezingsprogramma. En dat het lezen van deze blog voor nieuwe ambtenaren op beleidsafdelingen van de gemeente Leiden een onderdeel is van het inwerkprogramma.

Tips?
Via-via hoor ik dat een aantal mensen deze blog frequent bezoekt. Dat doet me veel plezier, hartelijk dank! Graag zou ik willen weten wat je van de blog vindt, en wat er beter kan. Ik hoor het graag per mail, in de reacties hieronder of 'live'.

3 opmerkingen:

Jaap zei

Ga zo door! ;-)

Walter van Peijpe zei

Jeroen, gefeliciteerd met de verjaardag van je bewogen Leidse blog. Ik hoop vooral dat de bezoeken uit het stadhuis daar ook daadwerkelijk inspirerend zullen gaan werken.

Simone de Jong zei

Je bent de allerbeste stadsomroeper die er is.