Leiden is fantastisch, aldus de Leidenaren. Nu de rest van Nederland nog.
Leiden staat op de 18e plaats van meest populaire steden onder Nederlanders. Als een product niet verkoopt, ligt het dan aan de kwaliteit van het product of aan de kwaliteit van de reclame? Als je in de Stadsenquête 2009 ziet hoe positief Leidenaren over hun stad zijn, zou je haast denken: het laatste. Werk aan de winkel dus voor Leiden Marketing.
Levendig Leiden
4500 Leidenaren gaven onder meer hun mening over de vraag of er voldoende te beleven en georganiseerd wordt in Leiden. 87% Vond van wel, slechts 12% van niet. De stad beoordeelt de levendigheid met gemiddeld een 7,4. Dat is hoger dan de afgelopen jaren.
Binnenstad aantrekkelijker
Het winkelen in Leiden beoordelen de Leidenaren met een 7,3 gemiddeld, bijna de helft gaf een 8 of hoger. De gezellige/leuke sfeer werd met 24% het vaakst genoemd als aantrekkelijk punt. Eén derde van de ondervraagden vindt dat de binnenstad aantrekkelijker is geworden in vergelijking met twee jaar geleden, 60% zegt dat hij even aantrekkelijk is en voor 7% is hij onaantrekkelijker geworden. Vooral dat de binnenstad netter/schoner/beter verzorgd is dan voorheen, wordt vaak genoemd.
Historische kern
We vinden onze historische kern mooier dan die van andere steden. Onze eigen stad geven we een 7,8, Delft en Haarlem komen er met een 7,6 vanaf en Dordrecht moet het met een 7,2 doen van de Leidenaren.
Méér cultuurbezoek
Verder zijn we voor het vierde opeenvolgende jaar vaker naar het museum geweest: ruim de helft van de Leidse bevolking is tenminste één keer geweest, met Naturalis als topper. De horeca werd in het algemeen iets minder vaak bezocht: zo daalde het aantal cafébezoeken van 66% naar 56%. Mogelijk heeft dat iets met het rookverbod of de crisis te maken? (Op de foto café De Bonte Koe. Of zij ook minder bezoekers hadden weet ik niet. Zo ja, dan heeft het aan mij niet gelegen).
Voor cultuur bleven we in 63% van de gevallen binnen Leiden, maar 37% van de bezoeken was aan een andere stad. De Leidse Schouwburg was de grootste trekpleister. Dansgelegenheden worden het meest gemist in het aanbod van de stad. De Koets-o-theek moet terug!
Deze en vele andere interessante cijfers zijn te vinden in de Stadsenquête 2009 die is opgesteld door de afdeling Strategie en Onderzoek van de Gemeente Leiden. Meer info via boa@leiden.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten